7 sunne lunsjideer

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Tror du også det kan være vanskelig å finne inspirasjon og motivasjon til en enkel og deilig lunsj som er sunn samtidig? I dette innlegget deler vi 7 oppskrifter på sunne lunsjretter som du enkelt og raskt kan lage. Her finner du blant annet oppskriften på pangegrillet kylling med lett couscousalat, som både er lett å lage og god å ta med på farta.

Hva gjør en lunsj sunn?

Hvis du vil oppnå vekttap, eller bare ikke vil gå opp i vekt, er det viktig at du ikke spiser mer kalorier enn du forbrenner på en dag. Du bør derfor tenke på å begrense kaloriinntaket - også i lunsjen. Derfor deler vi bare i denne artikkelen oppskrifter på kaloriretter. Faktisk inneholder alle rettene mindre enn 550 kalorier per person. Du kan få tilgang til enda flere sunne oppskrifter i Aronos-appen:

Få flere oppskrifter på diettmat

7 sunne lunsjoppskrifter

1. Fullkornspita med kylling og brønnkarse

Disse sunne fullkornspitaen med kylling og greener er noe av det enkleste du kan lage til lunsj. Du kan også enkelt ta pitasene på farten hvis du bare pakker dem slik at fyllet ikke faller ut.

2. Bulgur-salat med grønnsaker og hjemmelaget dressing

Denne lette bulgur-salaten er også lett å ta med på farta, og kan lett lages dagen før, så lenge du oppbevarer salaten i kjøleskapet. La evt. dressingen skal være av seg selv ved siden av salaten, til den skal serveres, for å holde bulgur skarp.

Grillet kylling med couscous salat

Denne couscous salaten er laget på en base av couscous, agurk, tomat og persille. Stek kyllingen på pannen i krydderne du vil ha, og drypp salaten med fersk sitron, for en frisk smak.

Les også: Slanking - sunne oppskrifter for vekttap

4. Avokadosalat med tigerreker

Vil du ha en lett salat som er enkel og rask å lage? Da er denne salaten en god innsats! Salaten er laget på en bunn av hovedsalat og toppet med avokado, tigerreker og egg.

5. Squashnudler med tigerreker

Disse squashnudlene er det perfekte sunne alternativet til tradisjonelle nudler og spaghetti du sannsynligvis kjenner. Nudlene serveres med tigerreker og krydres med hvitløk, paprika og chili.

6. Quinoasalat med edamamebønner

Savner du en salat som metter? Denne quinoa-salaten er fullpakket med deilige ingredienser som edamamebønner, reddiker, tomater og rødløk.

7. Kyllingnuggets med blandet salat

Disse deilige kyllingnuggene er det perfekte alternativet til de ellers høye kalori nuggets du sannsynligvis kjenner fra forskjellige hurtigmatkjeder. De er en sikker favoritt hos både voksne og barn.

Få enda flere sunne oppskrifter til lunsj

Vil du ha tilgang til enda mer sunne og deilige oppskrifter til lunsj? I Aronos app kan du få tilgang til over 900 sunne og enkle oppskrifter - du har derfor alltid mye å velge mellom. Samtidig får du også tilgang til en personlig diettplan som er skreddersydd for deg og dine behov.

Få en gratis måltidsplan