Magefett: Gå ned i magen på en sunn og enkel måte

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021
kvinnehånd med magefett

Hvis du lider av fedme, eller hvis du generelt sett ikke er fornøyd med utseendet ditt, vel, så er du bare en blant mange . Å miste ekstra kilo kan være en tøff kamp. Veldig vanskelig.

Spesielt når det gjelder magefett. Du har sannsynligvis spurt deg selv: "Hvordan gå ned i vekt på magen?" Og med god grunn er å miste magefett faktisk en av de tøffeste kampene du kan kaste deg ut i .

Men visste du at magefett ikke har noe med resten av helsen å gjøre? At du kan ha et sunt BMI-nummer og fortsatt ha usunt magefett?

Det er skammelig bra nok, og i denne guiden vil du lære:

  • Hva magefett er
  • Hvorfor magefett er så plagsomt
  • Og hvordan du mister magefett

Hva er magefett?

Magefett er noe vi alle har.

Magefett er helt normalt, selv for de mest trente. Den finnes like under huden, men den kan også bli funnet dypere inne, rundt viktige organer.

Dette er imidlertid også der problemet kan oppstå. Hvis du har for mye av det dype fettet, kan det utgjøre en potensiell risiko for helsen din - for eksempel høyt blodtrykk og diabetes . Av denne grunn kan det for mange mennesker ha en positiv effekt på helsen å ha ekstra fokus på fettforbrenning rundt mageområdet.

Alle kan ha for mye magefett

Problemet er bare at du kan være ganske sunn og fortsatt ha farlig magefett.

En veldig tynn person kan lett ha for mye fett, for da vil personen bli kalt "tynn fett". Og du blir "tynn fett" - eller bare "fett med mye magefett" - ved å enten spise feil eller være for inaktiv.

Selv om du har et BMI-tall som faller innenfor standardene, bør du likevel heller se på fettprosenten din. Et godt BMI-tall er ikke nødvendigvis lik en sunn kropp.

Når bør du bekymre deg for magefett?

Du kan beregne fettprosenten din ved å kjenne BMI, men det er faktisk en enklere måte å finne ut om du har for mye fett på magen.

(Hvis du ikke har krefter til å gå til legen din for en skanning.)

Du kan ganske enkelt ta et målebånd og måle deg rundt midjen - rett ved navlen. Hvis du er mann, bør du måle maksimalt 100 centimeter. Hvis du er kvinne, skal tallet være maks 90 centimeter.

Studier viser at du har høyere risiko for ulike hjerte- og karsykdommer, utvikling av diabetes osv. Hvis du har for mye fett i mageområdet.

Les også: Alt du bør vite om BMI

10 grunner til at du ikke skal miste magefett

Har du aktivt prøvd å miste magefett uten å lykkes? I så fall vil du sannsynligvis ha vanskelig for å gi slipp på en eller flere av følgende vaner.

Vi kan imidlertid si at det er håp fremover. For ved å være klar over hvor du går galt i byen, har du lettere for å gjøre reelle endringer i livsstilen din.

Dermed bør du lese i de følgende avsnittene, og tenke på hvordan du kan fjerne de problematiske vanene hvis du vil gå ned i vekt på magen / få flat mage.

1) Du spiser ikke et variert og sunt kosthold

Matinntaket vårt har (dessverre) stor innvirkning på helsen vår og kroppsformen. Først og fremst må du se kritisk på kostholdet ditt - spiser du virkelig variert? Sørger du for å prioritere sunn mat? Er porsjonsstørrelsen din ideell?

Hvis du kan nikke "ja" til det, er du allerede godt på vei til å miste overflødig fett på magen.

Men hvis det ikke er tilfelle, må du kanskje begynne på nytt. For du kommer ikke langt med treningen hvis du ikke passer på å spise riktig. Du må sørge for at du får en god mengde ernæring til måltidene dine.

Det antas feilaktig at man bør holde seg helt borte fra alle slags fett i kostholdet. Men kroppen din drar nytte av sunt fett, inkludert olivenolje, avokado, fet fisk, nøtter og mer.

2) Du bruker for mye karbohydrater

Kroppen trenger karbohydrater slik at du ikke trenger å være helt karbohydratredd. Du bør imidlertid først og fremst holde deg til produkter fylt med kostfiber i stedet for sukker eller stivelse.

Dette er fordi kostfiber sørger for en bedre metthetsfølelse. Samtidig trenger kroppen å bruke mer energi på å bryte ned komplekse karbohydrater. Og dermed oppnår du et høyere stoffskifte, selv om du er mett over lengre tid ved å konsumere produkter med komplekse karbohydrater fremfor enkle.

Blant annet må du Hold deg unna hvitt brød, pasta, ris, poteter, sukker osv. Hvis du prøver å miste fett rundt magen og redusere kroppsvekten.

3) Du gjør ikke nok fysisk aktivitet i hverdagen

Trening og kosthold er de to faktorene som avgjør om du går ned i vekt og klarer å forbrenne magefett. Derfor bør du ikke undervurdere hvor viktig regelmessig trening er for helsen din og for å få flat mage.

Husk også at nesten alle former for trening er ideelle - det handler bare om å fortsette og få fettforbrenningen i gang.

Hvis du ikke vil / ikke kan gjøre hard styrketrening eller trene kondisjonstrening over lengre tid, kan det også være greit med en tur, løp eller sykkeltur. F.eks. det er åpenbart å bytte ut bilen med sykkelen til og fra jobb. Trening med moderat intensitet kan ha en gunstig effekt på å trimme underlivet og bryte ned magefettet.

Du vil gjerne være aktiv i omtrent 30 minutter om dagen. Men hvis du vil gå ned i vekt mens du trener for en flat mage, må du ta med noen spesifikke øvelser.

Les vår artikkel om enkle øvelser for hjemmetrening

4) Du utfører ikke de riktige øvelsene for å forbrenne magefett

I tillegg til å ikke trene nok, kan du faktisk også utføre feil treningsøvelser. Dette er ikke fordi noen av øvelsene i treningsprogrammet ditt er bestemt "feil", men rett og slett fordi de ikke hjelper til med å trene magefett bort.

For eksempel må du liker å sørge for å finne noen treningsøkter der pulsen din er godt opp, slik at stoffskiftet ditt styrkes. Og så må du også velge øvelser som aktiverer magemusklene slik at du får tak i fettet. Med slike øvelser vil det også være lettere for deg å trene en sixpack fremover - spesielt hvis du trener alle deler av magen.

Selvfølgelig må du også trene andre forskjellige muskelgrupper slik at du generelt kommer i bedre form.

5) Du sover ikke nok (eller godt nok) om natten

Hvis du opplever søvnproblemer eller rett og slett ikke prioriterer nok søvn, kan det bli ekstra vanskelig for deg å kaste fettet på magen.

Kroppen din kommer seg under søvn, og det er derfor søvnmangel kan bidra til at du ikke har mye energi eller overskudd. I slike tilfeller vil det være lettere å konsumere bearbeidet mat og snacks.

Prioriter å få minst 7 til 8 timer hver eneste natt.

6) Du spiser måltidene dine for fort

Du kommer ikke nærmere målet ditt om flat mage hvis du spiser for fort til måltidene. Først av alt vil du mest sannsynlig spise for mye ettersom du kanskje ikke føler deg mett.

I tillegg får du ikke tygge maten ordentlig, noe som gjør det vanskeligere for kroppen å bryte den ned etterpå. I tillegg kan det også føre til at du får vondt i magen hvis du spiser for fort.

7) Du drikker ikke nok vann om dagen

Det er utrolig viktig å drikke godt med vann. Det høres kanskje rart ut at det skal hjelpe med magefett, men det er nå godt nok.

For når du drikker vann, holder du kroppen hydrert slik at den er i sin beste tilstand. I tillegg vil vannet også gi en metthetsfølelse, spesielt hvis du drikker vann rett før et måltid.

Og så kan det også være at du ofte bare er tørst enn egentlig sulten. Så prøv å drikke et glass vann før du spiser snacks - det kan være at vannet er det kroppen egentlig ber om.

8) Du er ute av balanse

Hvis du lider av stress, er bekymret, ikke har noe overskudd i hverdagen, ikke har kontroll over blodsukker eller strøm, kan det også ha en effekt på kroppen din - og da blir det vanskelig å miste fett rundt magen eller oppnå en flat mage.

Første stopp er altså å skape mer balanse i hans daglige liv. På den måten vil du få mer fortjeneste, og være bedre i stand til å konsentrere deg om trening, forbrenne mer kalorier, holde deg borte fra søte ting etc.

9) Du snakker mer enn det som er bra

La oss ta oksen ved hornene: du kan ha for mye magefett fordi du spiser en kombinasjon av usunn mat. Og høyt på denne listen er nok snackbutikken.

Hvis du synes det er vanskelig å holde seg borte fra chips, søtsaker, sukkerholdige drikker osv., Kan du spise sunt nok til måltidene, men likevel oppdage at du ikke mister fett i magen - eller i det minste ikke får flat mage. .

Så du må holde tritt med mengden snacks. Prøv å erstatte chips og godteri med en håndfull nøtter, grønnsakspinner eller litt frukt hvis du ikke helt kan holde igjen.

For mye av den usunne maten øker også risikoen for å utvikle diabetes. Og det må du unngå.

10) Du drikker for mye alkohol

En av de største synderne når det gjelder å gå opp i vekt og ha det vanskelig å oppnå flat mage er alkohol.

Et enkelt glass i ny og ne er selvfølgelig helt greit. Men det er utrolig mye kalorier i alkohol. Og derfor må du gjennom mye trening for å forbrenne kaloriene fra alkoholen - og dermed miste fett på magen.

Så hold deg igjen med alkohol hvis du vil ha flat mage.

Hvordan bli kvitt overflødig fett i magen

Viser målebåndet litt for mye? Spesielt dårlig kosthold og for lite aktivitet er som nevnt store skyldige når det gjelder magefett.

Begge kan korrigeres og forklares hvordan.

Du må følge denne dietten for å kvitte deg med magefettet og oppnå flat mage

Ganske enkelt vil et sunnere kosthold føre til et sunnere liv. Du kan lese mye mer om sunn mat og vekttap her . Men det er spesielt noen prinsipper du kan følge hvis du vil fokusere på å miste magefett:

  • Ingen sukker: Sukker er en av de store syndere. Sukker er dårlig. Men sukker er også dårlig for magen, fordi fruktose kan føre til store mengder magefett . Så hvis du vil gå ned i vekt på magen, så må du si farvel med søtsaker og brus.
  • Spis færre brødbiter: " Raske karbohydrater", som du for eksempel finner i hvitt brød. Snarere fokusere på fiberrike matvarer .
  • Få mer protein: Når du spiser mat med høyt proteininnhold, spiser du automatisk færre karbohydrater og mindre fett. Du vil være mett lenge. Og så er det faktisk funnet en sammenheng mellom protein og mindre magefett .

Les også: Slik ser en god LCHF-måltidsplan ut

Kjør deg til en flat mage

I tillegg til kosthold spiller trening også en stor rolle.

Å komme i gang ordentlig kan imidlertid være veldig vanskelig. Spesielt hvis du tror du trenger å trene daglig.

Heldigvis er det ikke så komplisert. Faktisk trenger du bare å løpe ca 30-45 minutter 3 ganger i uken . Og så har forskning vist at daglig / ukentlig trening kan bidra til å forhindre at magefettet ditt kommer tilbake i fremtiden .

Vil mageøvelser hjelpe på magefett?

Både ja og nei.

Siden du ikke kan gå ned i vekt på den måten, kan du ikke bare trene magemusklene og bare gå ned i vekt der. Slik fungerer ikke kroppen, dessverre.

I sin tur kan mageøvelser ha nytte på en annen måte. Som sådan vil du ikke forbrenne fett i magen, men du vil gjøre musklene mer tonete og dermed mer synlige. Og det kan hjelpe mye på det estetiske.

Delte magemuskler kan gjøre det vanskelig å bli kvitt magefett og bygge muskler rundt magen.

Vær oppmerksom på at noen liker det som kalles "splittede magemuskler", latin: rectus diastase.

Det er en tilstand der det er "mellomrom" mellom magemusklene. I et slikt tilfelle vil ikke regelmessige bøyninger hjelpe til med å trene fettet bort - i stedet kan det føre til at magen blir mer synlig hvis du gjør de klassiske mageøvelsene for de rette magemusklene.

Delte magemuskler påvirker spesielt gravide og overvektige kvinner.

Sjekk om du lider av splittede magemuskler ved å følge instruksjonene i denne videoen .

La Arono skreddersy den perfekte diettplanen for deg

Hvis du drømmer om å kaste magefettet ditt, bør du også ha den riktige måltidsplanen for hånden.

Arono kan hjelpe deg med det.

Du kan raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå ditt personlige mål om å miste magefett - og oppnå vekttap hvis du også vil ha det.

På Arono.dk kan du også lese mye mer om hvordan du kan leve et sunt liv. Her finner du mange andre dietter og diettplaner som du kan prøve - så det er bare å komme i gang!

Få en gratis personlig diettplan!

Ofte stilte spørsmål

Spis og trene til flat mage. Det krever at du kutter av usunne matvaner, samt aktiverer kroppen ved å trene regelmessig. Les alt om å oppnå flat mage i artikkelen.

Det er ikke nok bare å gjøre mageknusing for å trene magen. Du må også kvitte deg med fettet ved å bygge muskelmasse og få pulsen opp. På den måten forbrenner kroppen lettere fett.

Flere faktorer spiller inn når det gjelder å miste magefett. F.eks. du må spise sunt, trene og bygge muskler, drikke rikelig med vann, være i balanse etc.

For mye magefett påvirker helsen din. F.eks. det øker risikoen for diabetes og belaster indre organer. Det er viktig å være fysisk aktiv og spise sunt for å bekjempe magefett.