Hvordan går du ned i vekt - og hvordan holder du deg?

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Tenker du ofte: Hvordan gjøre? Hvordan gå ned i vekt? Prøver du hele tiden å oppnå vekttap ? Synes du det virker helt umulig og er du i ferd med å gi opp? Ikke gjør det! Et vekttap er hardt arbeid, men det lønner seg også i det lange løp. Selv om det kan virke tungvint, er det faktisk enklere enn du kanskje tror. Løsningen på problemet er at du trenger å brenne mer enn du spiser.

Vel, hvordan går du ned i vekt da?

Å brenne mer enn du spiser betyr egentlig bare at du trenger å forbrenne mer kalorier i løpet av dagen enn du klarer å spise. Hvis du kan gjøre dette, vil du oppnå et vekttap.

Siden du faktisk forbrenner kalorier selv om du ikke gjør noe, så slipper du selvfølgelig å forbrenne 1500 kalorier på en dag for å gå ned i vekt hvis det er det du har spist.

Hvor mye du brenner når du ikke gjør noe, avhenger helt av hvilket kjønn du er, hvor mye du veier og hva du gjør på daglig basis (les mer om hvordan du kan øke vekttapet lenger ned). Hvis du for eksempel er en mann som veier 70 kilo, forbrenner du omtrent 100 kalorier i timen når du setter deg ned - ganske vill!

Få hjelp til å gå ned i vekt

For å oppnå vekttap, finn ut hvor mange kalorier du forbrenner på en dag, og sørg for at du spiser mindre enn det du har brent.

Hvis du ikke greier å finne ut av det selv, er det mange muligheter for å få hjelp - en diettist vil for eksempel kunne hjelpe deg med å finne ut hvor mye du trenger å konsumere og brenne for å gå ned i vekt. Arono kan også hjelpe deg med å lage en diettplan , og du kan også lese mange artikler om hvordan du gjør det - les mer om det nedenfor.

12 matvarer som virkelig øker vekttapet ditt

  • Nøtter
  • Kokosolje
  • Grapefrukt
  • Fisk
  • Kjøtt
  • Rødvin (i moderasjon!)
  • Kaffe (selv i moderasjon!)
  • Grønn te
  • Krydret mat
  • Vann
  • Egg
  • Bønner

Maten du spiser er definitivt avgjørende for om du går ned i vekt. Sørg derfor for at du spiser sunt og variert i kampen mot kiloene. Det er den enkle guiden om hvordan du går ned i vekt.

Imidlertid er det mange matvarer som faktisk øker stoffskiftet enda mer - spesielt grapefrukt, grønn te og mye protein kan være avgjørende for hvor mange kilo du går ned.

To treningsformer som virkelig øker vekttapet ditt

  • Løp (intervall)
  • Styrketrening

Trening er veldig viktig for å opprettholde en sunn kropp, og det hjelper definitivt å gjøre vekttapet bedre, sunnere og gir raskere resultater!

Hvis du løper, forbrenner du masse kalorier , og denne treningsformen er derfor bra for å oppnå vekttap. Spesielt intervalløping kan øke stoffskiftet fordi du hele tiden snur deg opp og ned styrken på treningen.

På samme måte kan du øke stoffskiftet ved styrketrening et par ganger i uken - og da får du også en fin og tonet kropp, så det er bare å komme i gang! Hvis du ikke klarer å begynne å løpe, kan du også forbrenne kalorier ved å gå eller starte kaloriforbrenning ved sykkelturer .

Kaloriinntak for deg

Som jeg sa, avhenger ditt daglige kaloriinntak av mange ting: hvilket kjønn du er, hvor gammel du er, hva du gjør til daglig, hvor mye du veier, og ikke minst om du vil gå ned i vekt, gå opp i vekt eller du ønsker å holde vekten av.

Hvis du vil holde vekten av, anbefales det at du som kvinne bruker omtrent 1500 til 2000 kalorier om dagen, hvis det som mann anbefales at du bruker 2500 til 3000 kalorier om dagen.

Selvfølgelig, hvis du vil oppnå vekttap, bør du konsumere færre kalorier enn anbefalt - men ikke for alltid. På et tidspunkt, når du har nådd ønsket vekt, spis i henhold til likevektinntaket ditt for å opprettholde den nye vekten. Husk at helse alltid er det viktigste.

Diettplanen er veien videre

En god måte å sikre vekttap er å planlegge hva du skal spise og når du skal trene! Først kan du bruke en diettplan for. En diettplan er en plan for hva du må spise på kostholdet ditt . I diettplanen må du sørge for at du bare spiser antall kalorier du har lov til på en dag, og på den måten vil du gå ned i vekt!

Arono kan hjelpe deg

Tenker du fortsatt: Hvordan gå ned i vekt? Og er det ikke litt tungvint å gjøre selv? Da kan Arono hjelpe deg! Hvis du vil ha hjelp til å gå ned i vekt og komme i form, kan du lese videre på Arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse.

Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål - alt akkurat som du ønsker.