Motivasjon for vekttap - 7 tips for holdbart og effektivt vekttap

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Motivasjon er viktig for å komme i gang med bærekraftig vekttap . Imidlertid varierer det fra person til person hvor flinke vi er til å holde på denne motivasjonen og hvordan vi reagerer hvis den plutselig mangler i løpet av prosessen.

I denne guiden kan du lære mer om hvordan du kan holde deg motivert og oppnå dine mål. Vi hjelper deg også med hvordan du når målet ditt, selv om du skulle miste motivasjonen underveis. Kort sagt, vi hjelper deg til et sunt og varig vekttap.

Hvordan kan du nå dine mål?

Synes du det er vanskelig å nå målene dine når du først satser på å gå ned i vekt? Det kan være mange faktorer som spiller inn. Det handler imidlertid bare om å kunne holde motivasjonen oppe og holde seg til de sunne vanene over lengre tid.

I avsnittene nedenfor kan du lese mer om hvordan du trinn for trinn kan forbedre utgangspunktet ditt i forhold til å nå dine vekttapsmål.

1: Sett delmål - da vil du lettere kunne nå målet ditt

Først og fremst er det viktig at du ikke bare setter deg et overordnet mål, men også noen delmål. På den måten vil du oppleve små seire når du jobber deg mot målet ditt. Det gir større motivasjon når du da opplever suksess og resultater hele tiden.

Det kan ta litt tid å gå ned 5, 10, 20 kilo osv., Og det er derfor et delmål gir deg blod på tannen for å fortsette, da du vil føle at du faktisk beveger deg mot ditt endelige mål.

Vi vil anbefale deg å være realistisk i valg av delmål. Tross alt må det være noen du faktisk kan oppfylle. Selvfølgelig skal det ikke være et så enkelt mål at du når det på en dag - det vil sannsynligvis ha motsatt effekt, enn å gi mer motivasjon. Eksempler på delmål kan f.eks. være: X antall kilo på en måned, X cm av midjen innen en viss tidsperiode som du setter deg ned for å løpe 5 km, må du alltid gå 10.000 trinn om dagen el

Det er helt opp til deg hvilke delmål du vil sette, men det kan anbefales at målet skifter litt i stedet for alltid å handle om ekstra vekttap.

Tross alt er det en rekke andre grener av å miste vekt enn bare å gå ned i vekt kilo - f.eks. å få mindre mage, få mer trim, få bedre tilstand etc.

2: Bruk litt tid på å lese opp på vekttap

Du kommer lengst i vekttapet ditt hvis du faktisk forstår prinsippene bak et vekttap. Av den grunn lønner det seg å bruke litt tid på Internett eller med hodet i en bok for å forstå hva som trengs for å fullføre et sunt vekttap.

Dette vil sikkert gi deg noen gode råd om vekttap og hvordan du best kan ta vare på kroppen din underveis.

Vi har skrevet et stort antall artikler som fokuserer på bare et sunt vekttap, som du kan finne inspirasjon i hvis du vil vite mer. Du finner dem alle på denne siden.

3: Motivasjon får deg i gang med vekttap - men ikke på mål

Det er spesielt en ting som er viktig å forstå når du først stiller spørsmålet: "hvordan går jeg ned i vekt?" - og er villig til å endre livsstil.

Det er at motivasjon sannsynligvis vil få deg i gang med vekttap, men at det i det minste vil forsvinne i perioder under prosessen.

Derfor kan du ikke bare stole på motivasjon for vekttap. Bak motivasjonen er følelser, og disse svinger fra dag til dag.

Derfor må du finne en måte du kan fortsette å spise sunt og holde deg aktiv når du mangler motivasjon for å fortsette.

I tillegg må du vite at det er greit å miste motivasjonen noen ganger - det viktigste er bare at du ikke gir opp! Så hold deg til et sunt kosthold og følg forskjellige tips for å holde kaloriinntaket nede, selv når du ikke har motivasjonen til å gi vekttap all energien din. Og hvis du får en juksedag innimellom, er det bare å gå på hesten igjen.

Det kan aldri lønne seg å droppe hele livsstilsendringen bare fordi din indre eller ytre motivasjon og halting i en periode.

4: Slipp ideen om slanking - tenk livsstilsendring i stedet

Et av rådene som konsekvent gjentas, er at man bør slippe tanken på slanking og i stedet se på beslutningen som en livsstilsendring. Dette er fordi du ikke trenger å være motivert for å gå ned i vekt hver eneste dag, men bare når du begynner å endre livsstil.

For når du først har implementert et sunt kosthold og en ny livsstil i hverdagen din, vil det ikke føles like fristende å "komme tilbake" til det gamle livet ditt.

Se også våre anbefalinger for diettplaner her

Kosthold kan også være bra for å komme i gang med vekttap og gi motivasjon for vekttap, men hvis du senere spiser de samme mengdene og typen mat, vil du mest sannsynlig ende opp med å få all vekten igjen.

Det er også en større tendens til å gi opp når det gjelder slanking, da det rett og slett er for vanskelig å fortsette når motivasjonen for vekttap forsvinner.

5: Tenk på hva du spiser

Kosthold betyr hele verden for om du skal ned i vekt i forbindelse med et vekttap. Det handler i utgangspunktet om å konsumere kalorier gjennom dagen . Ditt daglige inntak bør være lavere enn det kroppen din brenner. Av denne grunn begynner du bare å se en svingning i vekten din når du reduserer antall kalorier du legger til kroppen din gjennom kostholdet ditt.

Vi viser rett tilbake til punkt 2 i denne veiledningen. Fordi du vil bli kjent med hvilke sunne kosthold det tar å holde kaloriunderskudd. For eksempel må du Ikke sulte deg selv eller hold deg til den samme maten hver dag.

Det krever et variert og sunt kosthold med en fin balanse mellom inntak av fett, karbohydrat og protein, slik at du sikrer kroppen optimal energi og holder fordøyelsessystemet i gang.

6: Tren flere ganger i uken

Regelmessig trening er en utmerket metode for å opprettholde motivasjonen for vekttap. Samlet sett får du mer energi fra trening, og deretter kan trening bidra til å gjøre negative følelser til glede og positivitet. Du vil raskt føle deg sunnere og som om du har mer kontroll og driv i livet ditt. Trening hjelper også med å holde stoffskiftet i gang slik at du kan forbrenne mer fett mens du bygger muskelmasse.

Gode råd i forbindelse med trening:

  • Ikke overdriv det - i stedet la kroppen bli vant til belastningen og frekvensen sakte, da det vil sikre best resultat
  • Trener der du får pulsen opp, minst et par ganger i uken
  • Finn en type trening som du faktisk liker å utføre. Hater du f.eks. å sykle eller løpe, så må du finne en treningsform som passer deg bedre
  • Beveg deg hver dag - det kan f.eks. være en tur, sykkeltur osv. Husk at det skiller seg fra din faktiske trening
  • Finn en treningspartner - det gir motivasjon til å komme deg ut døren og gjøre treningen morsommere

7: Få hjelp utvendig hvis du trenger det

Har du gått tom for motivasjon for å nå målet ditt? Kanskje har du vanskelig for å finne tid til å lage mat og spise sunn mat? Finner du ikke spennende mat å spise? Eller kanskje du ikke ser resultater i forbindelse med treningen? Uansett årsak, mister du motivasjonen din til å endre livet ditt og holde tritt med vekttapet, ikke nøl med å kontakte noen som kan hjelpe.

F.eks. Du kan kontakte en diettist eller personlig trener hvis du har problemer med å holde kaloriunderskudd eller ikke oppnår nok suksess med treningen.

Hvis det ikke er realistisk at du handler for å spise sunt hver dag eller ikke har tid til å tilberede all maten fra bunnen av uten å gå på akkord med andre ting i livet ditt, kan du vurdere å bruke sunne matbokser.

På den måten hopper du over noe av arbeidet, men spiser fortsatt sunt. Og hvis du trenger flere gode råd i forhold til å velge sunne retter som kan føre til vekttap, så kan du se på forskjellige oppskrifter på nettet eller bruke en diettplan / vekttap-app.

Mangler du motivasjon for vekttap?

I mangel av motivasjon for vekttap blir det lettere å falle tilbake til de dårlige vanene. For mange kommer livet eller følelsene i veien, selv om du har de beste intensjonene om å gå ned i vekt. Og hvis du ikke opplever like suksess hele tiden, kan det skade motivasjonen din for vekttap.

Det er imidlertid viktig å holde seg til motivasjonen, forstå dette og være klar over at den ikke trenger å være til stede hele tiden.

Hvorfor er motivasjon det viktigste verktøyet for vekttap?

Motivasjon er et viktig verktøy i kampen mot ekstra kiloene - kanskje til og med det viktigste. Men hvorfor? Ja, motivasjon hjelper oss først og fremst å komme i gang med livsstilsendring. Uten det er det ikke sikkert vi ville droppe sjokoladen og sette oss på sykkelen til og fra jobb - eller gjøre andre ting for å utføre et vekttap, selvfølgelig.

Når vi føler oss motiverte, er vi mentalt tilbøyelige til å endre livsstil, implementere en kur osv. Det vil derfor være lettere å endre vaner, leve sunnere og holde seg borte fra den usunne maten når du er motivert til å gjøre det. Problemet er rett og slett at ens motivasjon sjelden varer veldig lenge.

Så de fleste går til side og slipper ideen om vekttap fordi de mister motivasjon på et eller annet tidspunkt under vekttapet. Og så får du ofte følelsen av at du like godt kan gi opp.

Ekte motivasjon gjør forskjellen

Det er forskjell i motivasjon. I mange tilfeller er det en flyktig tilstand / følelse fordi du tenker mer på hva du vil unngå enn hva du vil jobbe mot. F.eks. Tror du at du vil unngå å gå opp i vekt, unngå fet mat osv. Men for å oppnå riktig motivasjon er det viktig å heller fokusere på det du vil oppnå.

I så fall vil motivasjon fungere som en pådriver, og det vil være lettere å holde seg motivert, selv om det blir vanskelig over tid.

Viljestyrke og selvdisiplin er ikke reell motivasjon

Du kommer langt med viljestyrke og selvdisiplin, da det hindrer deg i å gi opp eller gi etter for dine ønsker når følelsene dine påvirkes. Likevel kan det være vanskelig å opprettholde et høyt nivå av viljestyrke og selvdisiplin gjennom hele livet. Og som nevnt tidligere, er det ok å gi seg en gang i blant.

Viljestyrke og selvdisiplin i forbindelse med vekttap er bra å ha, men de kan ikke erstatte reell motivasjon for å endre liv / livsstil.

Motivasjon for vekttap som varer - hvorfor er det viktig?

Det kan være lett nok å gå ned i vekt, men hvordan implementerer du et vekttap som varer livet ut? Først og fremst må du følge tipsene ovenfor når det gjelder hvordan du opprettholder motivasjonen for vekttap. I tillegg må du passe på at du ikke dropper den nye livsstilen din helt når du har mistet vekten du vil miste.

Du kan bare opprettholde varig vekttap hvis du fortsetter å tenke på hva du putter i munnen og holder deg aktiv i hverdagen. Dette er også den beste måten å forhindre fedme og en overdreven prosentandel kroppsfett.

Til slutt handler det ikke bare om å gå ned i vekt eller motivere deg selv til å gå ned i vekt, men at du faktisk er villig til å implementere en annen livsstil.

FAQ

Hvordan opprettholder jeg motivasjon for vekttap?

Først og fremst må du erkjenne at du vil miste motivasjonen din på et tidspunkt - og at det er ok. Imidlertid vil det komme tilbake hvis du setter mellommål og klør på, selv uten motivasjon.

Hvem skal jeg kontakte hvis jeg vil ha hjelp med vekttap?

Du kan enkelt kontakte en personlig trener eller diettist hvis du trenger hjelp til å komme i gang med din nye livsstil. Du kan også finne inspirasjon gjennom forskjellige apper og nettsteder.

Hvordan få motivasjon for vekttap og for å endre livet ditt

Motivasjonen din må komme fra deg. Og du opprettholder best motivasjonen din hvis du fokuserer på alt det positive i stedet for det du vil unngå. Tenk på målet i stedet for hva du kommer fra.

Hva gjør jeg hvis motivasjonen min mislykkes?

Så fortsetter du å klø. Ingenting å gi opp! Dette gjelder også selv om du avviker litt fra diettplan / trening. Det er bare å komme på hesten igjen.