Glutenallergi - den komplette guiden til gluten

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Glutenallergi Lider du av glutenallergi? Eller frykter du at du kan lide av glutenallergi?

Det er forståelig. Gluten er noe vi i større grad møter under de daglige innkjøpene våre, og i dag kan opptil 50000 danskere ha et dårlig forhold til gluten - uten at de selv vet det.

Glutenallergi - eller glutenintoleranse, som sannsynligvis er en mer korrekt definisjon - er en spesifikk reaksjon du måtte ha på proteingluten. Hvis du lider av glutenallergi, kan kroppen din rett og slett ikke takle dette proteinet.

Det burde imidlertid ikke være et problem. Faktisk tvert imot. Å leve glutenfritt kan faktisk være et skritt på veien mot et sunnere liv!

Få en gratis glutenfri diettplan

I denne guiden vil du lære:

  • Hva gluten er
  • Hva en glutenallergi er
  • Hva du skal spise hvis du har glutenallergi
  • Og hvordan du kan leve sunnere uten gluten

Så først og fremst: Hva er gluten?

Før vi dykker inn i hva glutenallergi er og hvorfor noen mennesker lider av glutenallergi, må vi først bli enige om hva gluten er i det hele tatt.

Du har sikkert hørt om proteiner, karbohydrater og fett. Og du vet sikkert veldig godt at de hver har en viktig rolle i kostholdet vårt. Kroppen trenger rett og slett hver og en - spesielt proteiner .

Men visste du også at det finnes forskjellige typer proteiner? Og at de kommer fra forskjellige typer matvarer (og ikke bare kjøtt, slik mange feilaktig tror)?

Gluten er et av disse proteinene. Eller faktisk er det en hel familie av proteiner. Og denne familiegluten har en rolle å spille i kostholdet vårt.

Les også: Her er 3 gode grunner til å spise proteinrik mat

Hva gjør gluten?

Gluten er blant annet det som gjør brødet vårt stort og sprøtt. Gluten er med på å holde maten sammen, og da har den innflytelse på hvor "elastisk" deigen vår blir.

Når du tar litt mel og blander det med vann, er det glutenproteinene som får det til å holde sammen og gir den klebrig følelsen.

Denne klissete og elastiske formen er også det som får brødet til å heve seg.

Hvor finner du gluten?

Gluten finnes i mange korn, for eksempel:

  • Hvetemel
  • Durumhvete
  • Grahamflour
  • Rugmel
  • Rugkjerner
  • Havregryn
  • Bulgur
  • Couscous
  • Dinkel hvete

Faktisk utgjør gluten opptil 80% av proteininnholdet i hvete, rug og bygg.

Men gluten kan også dukke opp i matvarer og bearbeidede matvarer som du kanskje ikke hadde forventet, for eksempel:

  • Panert mat av kjøtt og fisk
  • Stekt løk
  • Frysepizza
  • Matlagingskrem
  • Is
  • Fylt sjokolade
  • Vingummi
  • Kakao
  • Øl

Derfor bør du alltid lese baksiden av en matvare hvis du er i tvil om det er gluten i den.

Les også: Hvordan lage en sunn måltidsplan som faktisk fungerer

Hva er glutenallergi da?

Så hvis gluten finnes i så mange forskjellige matvarer, hvordan kan det være at noen mennesker er allergiske mot det?

Ja, først og fremst må det skilles mellom to begreper: glutenallergi og glutenintoleranse (cøliaki).

Glutenallergi er begrepet vi ofte hører. Men det hender ofte at folk faktisk mener glutenintoleranse - eller en viss intoleranse mot visse matvarer - i stedet for en bestemt "allergi".

Men la oss begynne med å takle glutenintoleranse og finne ut hva det egentlig dekker.

Glutenallergi er faktisk cøliaki

Den uheldige tilstanden som folk ofte forbinder med gluten er sannsynligvis faktisk intoleranse. Ingen allergier.

Allergi er en sykdom som forårsaker en overreaksjon i kroppens immunsystem til stoffer som ellers vanligvis er ufarlige. Men det er ikke helt tilfelle med gluten.

Noen mennesker kan være overfølsomme overfor proteiner som finnes i visse korn. Dette skyldes en livslang sykdom i tynntarmen, og den er kjent som cøliaki.

Hvis du lider av cøliaki og spiser mat med gluten i, vil en lokal reaksjon utløses i tynntarmen. Denne reaksjonen kan føre til at kroppens evne til å absorbere andre næringsstoffer reduseres betydelig.

Hva er symptomene på cøliaki?

Så "cøliaki" eller "glutenintoleranse" er faktisk et mer korrekt begrep enn "glutenallergi".

Hvis du lider av cøliaki og spiser gluten, vil du kunne oppleve disse symptomene:

  • tarmluft
  • tynne avføring
  • underernæring
  • vekttap
  • forstoppelse
  • redusert blodprosent

For å holde disse symptomene nede, lever på et glutenfritt kosthold.

Les også: Hvordan lage en betennelsesdempende diettplan

Lider du av cøliaki?

I dag lider rundt 5000 dansker av cøliaki. Men det er faktisk ganske stor sannsynlighet for at ti ganger så mange mennesker lider av denne sykdommen uten å vite det.

Så hvordan vet DU om du lider av cøliaki? Ja, du kan først sjekke om du opplever de nevnte symptomene når du spiser etter en diett med gluten i. Hvis dette er tilfelle, bør du konsultere legen din, som kan ta en vevsprøve fra tynntarmen.

Det er vanligvis en arvelig sykdom, og man vil ofte se symptomene i tidlig alder. Men sykdommen kan også komme utenfra, for eksempel gjennom en infeksjon.

Du kan faktisk lide av hveteallergi

Er du ikke helt enig i at det er cøliaki du lider av? Opplever du fortsatt at du får noen allergiske reaksjoner når du spiser mat med gluten i?

Ja Al det høres ganske drit ut for meg, ser ut som BT heller ikke er noe for meg.

Faktisk kan det være at du ikke lider av glutenallergi, men i stedet lider av hveteallergi. Imidlertid er hveteallergi ikke mye forskjellig fra glutenallergi, da du med hveteallergi ikke tåler de spesifikke proteinene som er i hvete.

Med hveteallergi kan symptomene være:

  • Oppkast
  • Diaré
  • Utslett
  • Pustevansker

Men om det skal kalles "glutenallergi" eller "hveteallergi", er svaret sannsynligvis det samme:

Kutt gluten ut av kostholdet ditt.

Be en diettist om råd

Hvis du har glutenallergi (ja ja, det vet vi, men for enkelhets skyld kaller vi det "glutenallergi"), bør du - ganske enkelt - unngå gluten. Gjennom hele livet.

Dette kan imidlertid være en stor byrde for noen, da gluten finnes i utrolig mye av maten vi danskene spiser til daglig.

Men en glutenfri diettplan er veien videre, og denne diettplanen kan utarbeides i samarbeid med en ekte diettist .

En diettist er en utdannet person som kan hjelpe deg til et sunnere liv. Blant annet via en diettendring .

Alternativt kan du kontakte en diettist som også kan være til stor hjelp.

Her finner du ikke gluten

Hvis du vil unngå gluten, er det viktig å vite hvor den kommer fra. Men som tidligere vist, kan gluten oppdages i utrolig mye mat.

Her er imidlertid noen eksempler på noen matvarer som av natur ikke bør inneholde gluten:

  • Kjøtt
  • Grønnsaker
  • Frukt
  • Ris
  • Maismel
  • Potetmel
  • Soyamel
  • Birkes
  • Solsikkefrø
  • Gresskarfrø
  • Quinoa
  • chiafrø
  • sesamfrø
  • Nøtter
  • Kokosnøtt

For god orden, sjekk alltid baksiden.

Du kan også finne glutenfri mat der mengden gluten er redusert. Dette betyr at du kan spise visse matvarer uten å være nervøs for en reaksjon.

Les også: Slik ser en god LCHF-måltidsplan ut

Spise ute med gluten

En ting er å tilberede glutenfrie retter hjemme på ditt eget kjøkken. Noe helt annet er å måtte ut på en hyggelig restaurant med vennene dine, uten å løpe fra bordet med alvorlig diaré eller pustevansker.

En måte å unngå gluten når du spiser ute, er å bare holde deg til det du vet. Kjøtt og grønnsaker er som sagt alltid en sikker vinner når det gjelder glutenfri mat. I stedet må du være årvåken når det gjelder panert og fritert mat. Du bør også vurdere om maten du får servert, kan ha blitt tilberedt i de samme bollene eller grytene som mat med gluten har blitt tilberedt.

Et godt råd er imidlertid å alltid fortelle servitøren at du skal unngå gluten og at kokken derfor bør være ekstra oppmerksom på dette.

Den korte av den lange

Det korte på det lange er at noen mennesker ikke tåler gluten. Enten det er på grunn av cøliaki eller en eller annen form for hveteallergi, bør disse personene leve på et 100% glutenfritt kosthold.

Gluten finnes spesielt i kornprodukter som hvete, bygg og rug. Imidlertid betyr det også at et glutenfritt kosthold kan være vanskelig å oppnå, da disse frokostblandingene finnes i utrolig mye av maten vår.

Spørsmålet er da om bare personer med glutenallergi skal droppe gluten?

Det er populært å spise glutenfritt

At noen mennesker kan få det dårlig av gluten er ikke nyheter. Medisin har lenge kjent om cøliaki og hveteallergi, men glutenfrie produkter er mer populære i dag enn noen gang før .

I USA har nesten 30% av befolkningen begynt å kutte ned på glutenholdige matvarer . Og dette til tross for at bare omtrent 1% av befolkningen lider av glutenallergi.

Dette skyldes hovedsakelig noen studier som har vist at et glutenfritt diett skal kunne hjelpe mot fedme, noen forskjellige sykdommer og generelt gjøre deg sunnere. Store stjerner som Gwyneth Paltrow og Jenny McCarthy er forkjempere for denne dietten.

Imidlertid er det andre studier som har tvilt på dette , og forskerne bak dem tror ikke at et glutenfritt kosthold har noen gunstig effekt hos andre enn de som lider av cøliaki.

Alle kan dra nytte av et glutenfritt kosthold

Så skal du kaste deg over et glutenfritt kosthold eller ikke?

Enten forskningen viser det ene eller det andre, kan et glutenfritt kosthold faktisk være veldig sunt å følge.

Dette er fordi maten som vanligvis inneholder gluten, også er maten som egentlig ikke bidrar med så mye ernæring. Som sagt, finner du gluten i hvitt brød, pasta, bearbeidet mat, iskrem, søtsaker og øl - alt dette bør ikke inkluderes for mye i et vanlig sunt kosthold.

Dette betyr at du må erstatte usunne matvarer med sunne alternativer. I stedet for hvitt brød vil du sannsynligvis velge grovt brød. Og når det gjelder mel, kan du velge noe som faktisk inneholder langt mer protein, fiber og vitaminer - det kan for eksempel være quinoamel og mandelmel.

Glutenfritt kosthold er et sunt kosthold

Hvis du tar en titt på de vanlige rådene for en god diettplan , passer et glutenfritt kosthold faktisk ganske bra inn her:

  • Spis rikelig med frukt og grønnsaker: Frukt og grønnsaker er alltid et trygt valg når det gjelder et sunt kosthold.
  • Spis moderate mengder kjøtt: Selv om disse matvarene bringer mye protein, jern og B12 til bordet, er det også en grense.
  • Drikk melk og yoghurt: I tillegg til å finne mye kalsium her, vil du også fylle depotene dine med protein, riboflavin og B12.
  • Velg de gode fettsyrene: Du finner det gode fettet i olivenolje, avokado og nøtter, og så kan det hjelpe deg til å føle deg mer mett enn du faktisk er.
  • Spis enkelt: Hold deg unna ferdigmat og hurtigmat. Velg i stedet de enkle ingrediensene og rettene.

For mer inspirasjon til et glutenfritt kosthold, les vår komplette guide til et glutenfritt kosthold .

Lær mye mer om det sunne livet med Arono

Hvis du vil vite mer om kosthold og kropp, kan du lese videre på Arono.dk.

Du kan også lære å lage den beste diettplanen for akkurat deg , og så har vi mange artikler og guider som hjelper deg med vekttap, muskelbygging og det gode kostholdet.

Du kan også raskt opprette deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy det perfekte diettprogrammet for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål - for eksempel å unngå gluten.

Få en gratis personlig diettplan!