Paleo dietten lar deg leve sunt og naturlig

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Paleo Noen ganger føles det som om det er et uendelig antall dietter og "raske snarveier" til et sunnere liv. Hver uke dukker det opp en ny diettplan, som burde være enda bedre enn den forrige. Man sitter ofte igjen med en følelse av at det må være et enklere svar der ute.

Og det er der. Faktisk har den vært der hele tiden, mener flere og flere diettister. De peker på det nye 'paleo dietten', som faktisk ikke er så nytt engang. Gjør det motsatte. Det er også kjent som 'steinalderdietten', og det handler i utgangspunktet om å se tilbake på tid på våre forfedre og hvordan de levde et sunt og naturlig liv.

I denne guiden vil du lære:

  • Hva paleo dietten er
  • Hvorfor det er så populært
  • Hvordan starte det
  • Og hvilke oppskrifter du kan kaste deg over

Så hva er egentlig paleo-dietten?

Kort sagt, vi ser bare på hva våre forfedre spiste for 10.000 år siden. Det høres kanskje litt dumt ut, men ideen er nå veldig rasjonell: De mange årene har egentlig ikke endret seg så mye på menneskets biologi, og dermed kan det enkle steinalderdietten være like god som den mest kompliserte moderne kur - eller bedre.

Menneskekroppen har tross alt overlevd på denne dietten i mange tusen år. Dette er i sterk kontrast til det moderne kostholdet de siste 100 årene, som i stor grad er preget av korn, billig hvitt sukker og dårlig fett.

Paleo dietten er veldig påvirket av det primitive mennesket kunne samle og fange. Bær, nøtter, frø, grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk. På den annen side kunne den primitive mannen ikke fange pasta og søtsaker. Paleo-dietten handler altså om å spise det mennesket har spist 99% av tiden, i stedet for det mennesket bare har spist 1% av tiden.

Les også om LCHF-kur

Hvorfor er paleo-dietten så populær?

Dette steinalderdiet handler veldig mye om det naturlige og det enkle. Selv om det ikke er gjort mye forskning på det, har mindre prosjekter vist en rekke fordeler :

  • Du opplever større vekttap
  • Du opplever bedre kontroll over blodtrykket
  • Du opplever bedre kontroll over appetitten
  • Du opplever en bedre fordeling av energi på dagtid

Men hva er enda bedre: Paleo-dietten er enkel.

Det krever ikke at du holder deg til et strengt spiseprogram. Det krever ikke at du teller kalorier hvert sekund. Det krever ikke at du faste 2 dager i uken og spiser minimalt annenhver dag.

Det krever bare at du spiser hva forfedrene dine gjorde.

Og det betyr at du stort sett kan spise så mye av den gode maten du vil. Det er ingen begrensninger på mengden, bare på innholdet.

Det er imidlertid viktig å huske på at paleo-dietten ikke blir rost av alle. Kritikere vil for eksempel påpeke at steinalderdietten var mer variert enn vi tror. Og så tenker også andre at karbohydrater ikke er så ille som de er laget for å være.

Les også om mattekuret

Så hvordan fungerer dette steinalderdiet?

Man kan si at en paleo diett i stor grad fokuserer på å få korn ut av dietten. Korn er ganske enkelt ikke noe våre biologiske kropper er vant til å spise, og tarmene kan ikke finne ut hvordan de skal håndtere korn .

Paleo dietten får korn og sukker ut av kroppen. Med andre ord sørger du for at karbohydrater ikke er den mest dominerende energikilden. (Hvis du vil vite mer om karbohydrater og energi, kan du lese vår omfattende guide til kalorier her .

Kroppen kan lett fungere uten så mange karbohydrater. Det har alltid gjort det, helt til vi fant ut hvordan vi kan høste korn. Men i et paleo-diett vil vi i stedet konsumere mye protein og fett. Og når vi ikke lenger brenner karbohydrater, begynner vi å brenne overflødig fett i stedet. Og det er kult!

Imidlertid må kroppen fortsatt ha karbohydrater

Og det gjør også steinalderdiet. Karbohydratene kommer imidlertid bare fra grønnsaker og frukt. Og det gode med dette er at de ikke trenger å bli forbehandlet på noen måte: de kan bare spises som de er. Naturlig og sunn.

Så Paleo dietten er ikke som LCHF dietten , da du ikke trenger å utelukke alle karbohydrater.

Hvordan ser et paleo diett ut da?

I all sin enkelhet handler det om å kutte ut korn og unaturlige produkter. Du må fokusere på animalske proteiner og - spesielt fett. Du bør ikke være redd for fett, siden fett er en helt viktig del av et sunt kosthold .

Spis derfor følgende matvarer:

  • Veldig fjærfe - kilde til protein og fett
  • Mye kjøtt - kilde til protein og fett
  • Mye fisk - kilde til Omega-3
  • Moderat mengde egg - proteinkilde
  • Mange grønnsaker - kilde til "de gode karbohydratene"
  • Noen frukter - kilde til "de gode karbohydratene"
  • Oljer - på grunn av mettet fett
  • Noen nøtter - kilde til fett og Omega-3

Du må bare sette sammen et enkelt kosthold. Du trenger ikke å kaste deg over alle de intrikate rettene i verden. Du må fokusere på å få energien din fra proteinene og fettene. Hvis du fremdeles er sulten, kan du alltid tilsette litt ekstra fett i form av oljer og nøtter.

Det er ingen faste tider å spise. Du kan kaste deg over maten når du føler deg sulten. Igjen er kroppen ganske utspekulert, siden den har sin helt naturlige måte å signalisere at den trenger næring.

Les også om Alkaline dietten

Hvordan begynne på paleo-dietten

Å kutte karbohydrater ut av kostholdet ditt kan være en stor omveltning for noen. Dette betyr at du må leve uten brød, pasta og kaker. Samtidig kan det også bety en stor endring i matbudsjettet, da du må prioritere kvalitetskjøtt fremfor billig rugbrød.

Men det kan lett gjøres. Den beste måten å starte lett på er å prøve paleo dietten i en måned. Her er det bare å kutte flere og flere kornprodukter gradvis. Selv den mest entusiastiske pastaspiseren kan overvinne den.

En måneds tid er en passende lengde da den lar kroppen vende seg til omvendelse. Du må gå fra å forbrenne energien fra fett i stedet for karbohydrater.

Du kan også ta bilder av kroppen din underveis. Du vil definitivt se en betydelig forskjell når kroppen begynner å ta på seg fettlagrene.

Gode paleooppskrifter

Det gode med paleooppskrifter er at de ikke krever mye. Ja, du kan enkelt gå online og finne et mylder av paleooppskrifter, der den ene kompliserte menyen overgår den andre overveldende retten. Men ærlig talt er hele ideen med steinalderdiet at det skal være ... ja, for steinaldermenn.

Eksempler på et paleo-matprogram kan være:

- Frokost: Du kan lage deg noen egg og grønnsaker, som stekes i kokosnøttolje. Du kan også gå en mer kjødelig rute med bacon og egg, samt et stykke frukt ved siden av.

- Lunsj: Her kan du for eksempel lage deg en deilig kyllingsalat med olivenolje og nøtter. Du kan også lage deg en salat med kjøtt og grønnsaker. Eller kanskje restene av steken du kokte kvelden før?

Middag: Her kan du virkelig gi den gassen med store biffer med grønnsaker til. Eller laks. Eller bakt laks. Eller stekt svinekjøtt. Eller grillede kyllingvinger. Som du sikkert kan gjette, er det et mønster i middagen.

Du trenger ikke legge til obligatoriske snacks når du er på paleo-dietten. Her skal du bare spise når du er sulten. Men hvis du endelig er sulten på litt snacks, så kan du for eksempel ta noen gulrøtter, nøtter, frukt, hardkokte egg eller - som en ekte cowboy - hjemmelaget biff.

Hva med meieriprodukter

Hvis du følger paleo-dietten, bør du helst også holde deg unna melk og meieriprodukter. Årsaken til dette gjenspeiler i stor grad den samme beskjeden som så mange andre livsstiler har: Det er ikke nødvendig å drikke melk når du ikke lenger er spedbarn. Og så er det også et sted litt rart at mennesket er den eneste skapningen på jorden som drikker melk fra andre pattedyr.

Denne meldingen gir også mening i steinalderdiet. Menneskekroppen er ikke biologisk vant til å måtte drikke og fordøye melk.

Men hvis du ikke kan klare deg uten ditt daglige glass melk før leggetid, kan du for eksempel prøve mandelmelk. Det smaker utrolig godt, det er sunt, og så kommer det naturlig fra planteriket.

Konklusjon

Et paleo diett - eller steinalder diett - handler om å spise det samme som mannen gjorde for 10 000 år siden. Så du må ut med karbohydrater, sukker og unaturlig mat.

Spis i stedet mat med mye protein og fett, som kjøtt, fisk, grønnsaker, oljer og nøtter.

Du vil oppleve større vekttap, bedre appetittkontroll og en bedre fordeling av energi gjennom dagen.

Hvis å kutte så mange karbohydrater ut av det daglige kostholdet ditt virker overveldende, kan du også bare prøve paleo-dietten i en måned. Du kan gradvis kutte ned på karbohydrater, og dermed venne kroppen din til å måtte finne dagens energi i fett.

Lær mer om det sunne livet på arono.dk

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan leve et sunt liv, kan du lese videre på arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse.

Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy en diettplan for vekttap .

Få en gratis personlig diettplan!