Å være overvektig og overvektig er farligere enn du tror

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Lurer du også noen ganger på hvorfor et nytt kosthold dukker opp hver dag? Og hvem er det som fyller de uendelige treningssentrene? Og hvordan kan så mange sider i ukebladene handle om sunn mat?

Svaret er overvektig. Ja, til og med bestemt "fedme". Og i dag er det ikke en unormal ting. I Danmark er 47% av den voksne befolkningen overvektige, mens hele 13% av befolkningen lider av fedme . Og det er mye. Imidlertid er det ingenting sammenlignet med USA, hvor omtrent 60% av befolkningen er overvektig eller overvektig .

Spørsmålet er da, er du en av dem?

Hvis du er usikker på om du er overvektig eller overvektig, kan du lese denne artikkelen og lære:

  • Hva overvekt og fedme er
  • Hvordan måle deg selv
  • Hva er ulempene med å være overvektig og overvektig?
  • Og hvordan du kan oppnå din ideelle vekt

Så hva snakker vi egentlig om når vi snakker om fedme?

Menneskekroppen er en fantastisk mekanisme . Det er av natur designet på en slik måte at det tåler et bredt spekter av sykdommer, reparerer seg selv når det blir skadet, og så kan det utvikle seg og tilpasse seg.

Men det kan også forfalle hvis det ikke blir tatt godt vare på. En av måtene det kan forfalle er overvekt og fedme.

Det er noen veldig spesifikke mål for når kroppen består av riktig mengde muskler og fett. Men noen ganger kan vi la fettet ta overhånd.

Hva er disse målene for den ideelle vekten?

Du har sannsynligvis kommet over det før: BMI.

BMI står for "Body Mass Index" , og det er en beregning som viser hvordan kroppsvekten din er i forhold til høyden din.

Og så kan den også fortelle deg hva din ideelle vekt skal være.

Gjennom omfattende forskning har forskere gjort nøyaktige målinger av hva en idealvekt skal være. En BMI-beregning er en enkel måte å vurdere om du er undervektig, har en sunn vekt eller om du er bestemt feit.

Disse BMI-målene bør du passe innenfor

BMI er delt inn i forskjellige grupper som viser hvilken vektkategori du tilhører. Dette er noen generelle tall, og du bør være oppmerksom på at de kun er veiledende. Hvis du for eksempel er tungt bygget, kan BMI godt være over 25 uten at du er overvektig. De passer ikke nødvendigvis 100% i forhold til deg, men du bør fortsatt bruke dem som utgangspunkt.

Klassifiseringen av BMI er som følger for voksne (+19 år og ikke gravide):

  • BMI under 18,5 = undervektig
  • BMI mellom 18,5-24,9 = normal vekt
  • BMI mellom 25-29,9 = overvektig
  • BMI mellom 30-39,9 = fedme
  • BMI over 40 = alvorlig fedme

Men hvordan vet du hva BMI-nummeret ditt er?

Slik kan du måle deg selv

Formelen for BMI er faktisk veldig enkel:

BMI = kroppsvekten din i kg / (din høyde im) 2

Så hvis du for eksempel er en mann som veier 80 kg og har en høyde på 1,80 m, vil BMI være:

24,7 = 80 / (1,8) 2

Dette tallet kan du følge med på en tabell med standardene for hva en normal vekt BMI skal være. Et BMI-tall på 24,7 er altså bare på grensen til overvekt.

BMI er imidlertid ikke alt

BMI er et ganske bra utgangspunkt, men det sier ikke nødvendigvis noe om hva fettprosenten din er. Du kan godt være en skikkelig muskelbunt, og fortsatt ha for høy BMI.

BMI er derfor for enkelt , og flere leger advarer mot å bruke BMI .

For å få det beste svaret på om du er overvektig eller bestemt fett, bør du beregne fettprosent .

Hvordan beregne fettprosent

For eksempel kan du beregne det ved å se på deg selv i speilet og sammenligne deg med bilder av andres kropper med samme BMI. Eller du kan også beregne fettprosenten din basert på en kombinasjon av BMI-nummeret ditt og alderen din . Dette er også en formel, men det er bare litt mer komplisert. Formelen lyder som følger:

Fettprosent = 1,2 x BMI + 0,23 x alder - 10,8 x kjønn - 5,4

Her bør ”kjønn” erstattes med 1 hvis du er mann, eller 0 hvis du er kvinne.

De ideelle fettprosentene ser slik ut:

Beskrivelse Kvinner Menn
Atlet 14-20% 6-13%
Fitness 21-24% 14-17%
Normal vekt 25-31% 18-24%
Overvektig 32% eller mer 25% eller mer

Disse ulempene er forbundet med overvekt

Et sunt BMI-tall kan blant annet bety bedre blodsirkulasjon, mindre trykk på hjertet, bedre søvn, mindre risiko for hjerte- og karsykdommer - og mye mer. Å ha for høy fettprosent kan imidlertid føre til mange helseproblemer .

Hvis du er overvektig, er det en risiko for å utvikle:

  • Hjerneslag
  • Diabetes
  • Kardiovaskulære sykdommer
  • Blodpropp
  • Brystkreft
  • Artrose
  • Høyt blodtrykk
  • Åreforkalkning
  • Pusteproblemer om natten

Dette er bare noen få av de mange livsstilsykdommene. I tillegg til disse er det også mange psykiske problemer på listen, som depresjon, lav selvtillit og dårligere livskvalitet.

Så dårlig er fedme

Fedme er ikke noe å tulle med. Når BMI er over 40 - og dette skyldes for høy fettprosent - har du veldig høy risiko for de mange livsstilsykdommene. Så mye at du kan være en av de fire danskene som dør av fedme hver dag .

Og det er ikke bare i Danmark at ting er så ille. I en rapport fra 1998 kalte Verdens helseorganisasjon (WHO) det en vanlig epidemi. Ikke bare en fedmeepidemi, men også en blant annet diabetesepidemi, slik den ene fører til den andre.

Så hvis du er redd for å bli en del av fedmeepidemien, bør du forsøke å nå din ideelle vekt.

Hvordan oppnå din ideelle vekt

Et vekttap handler om mye mer enn kroppens utseende.

Når du går opp i vekttap, vil du også automatisk gå opp i å leve et sunnere liv. Det inkluderer ikke noen bivirkninger, piller, operasjoner eller tvilsomme smutthull. Hva det betyr, er imidlertid et bedre kosthold, mer trening , lavere blodtrykk og et generelt lykkeligere liv .

Det er vanskelig, men ikke nødvendigvis vanskelig å oppnå din ideelle vekt .

Det må være en balanse i hvor mye energi du bruker og hvor mye energi du bruker. Sagt av andre: Du må forbrenne (trene) mer kalorier du spiser (spiser).

Du kan lese mye mer om vekttap her .

Lær mer om det sunne livet på Arono

Hvis du enten er overvektig eller er overvektig overvektig, er det på tide å gjøre noe med det.

Her på Arono.dk kan du lese mye mer om hvordan du kan leve et sunt liv. Du finner mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse - men enda bedre:

Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå din ideelle vekt.