En diettplan 1200 kcal fører til stort vekttap

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Kostholdsplan 1200 kcal Hvis du - som så mange andre - har vanskelig for å gå ned i vekt, bør du vurdere å starte på en diettplan. Og ikke hvilken som helst diettplan. Du bør prøve en diettplan på 1200 kcal!

I denne korte guiden til en diettplan på 1200 kcal vil du lære det grunnleggende, samt hvordan du kommer i gang på en god måte.

Hvis du vil lære mer om diettplaner, kan du lese vår grundige artikkel om å utarbeide en diettplan .

Du kan også lese artikkelen vår om en diettplan på 1500 kcal , som er et litt tregere, men stabilt alternativ til diettplanen på 1200 kcal.

Hva er en diettplan på 1200 kcal?

Så hva er hemmeligheten? Hvorfor velger så mange å hoppe over en diettplan på 1200 kcal?

Ærlig talt er trikset veldig enkelt:

Det er lett.

En diettplan 1200 kcal handler - morsomt nok - om å konsumere 1200 kalorier per dag. Hvorfor bare dette tallet? Fordi det tilsvarer omtrent 500-1000 kalorier mindre enn det du vanligvis bruker. Og hvis du får færre kalorier hver dag, vil kroppen din begynne å forbrenne overflødig fett på kroppen din - det vil si det vi vet som vekttap .

Så hvordan beregner jeg kaloriforbruket?

I denne kaloriveiledningen får du svar på alle dine kalorispørsmål. Du vil også lære å beregne ditt eget kaloriforbruk.

En typisk kvinne mellom 19 og 30 år vil ha et kaloriforbruk på 1800 kcal per dag, mens tallet for en mann vil være omtrent 2400 kalorier.

Dette betyr at en diettplan på 1200 kcal vil føre til et stort vekttap uten at du trenger å sulte deg selv.

Les mer: Alt du bør vite om kalorier

Slik ser en diettplan 1200 kcal ut

Du kan finne ganske mange diettplaner på nettet som vil sikre at du bare får 1200 kalorier på en dag.

Finn blant annet mange gode måltidsplaner her .

I tillegg til dette, bør du følge disse grunnleggende tipsene om vekttap:

  • Hold øye med kaloriinntaket, BMI og fettprosent til enhver tid
  • Drikk rikelig med vann - kroppen din er noen ganger bare tørst i stedet for sulten
  • Ikke overdriv - ikke spis for lite slik at du sulter, eller trene for mye slik at kroppen din ikke får hvile
  • Finn ut når du er mest sulten - du trenger sannsynligvis mest energi midt på dagen
  • Spis minst 3 måltider på 400 kalorier
  • Unngå raffinerte karbohydrater, transfettsyrer, usunne oljer og tilsatt sukker
  • Og så burde kaloriene komme fra: 15-20% fra proteiner, 45-65% fra karbohydrater og 25-35% fra fett

Les også: Hvorfor du bør bruke en diettplan

Vil du ha en personlig diettplan? Så la Arono gjøre det

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan leve et sunt liv, kan du lese videre på Arono.dk. Her finner du mange guider og artikler som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse.

Hvis du ikke har tid eller overskudd til å lage din egen diettplan, ikke bekymre deg . Du kan raskt opprette deg selv som bruker i Aronos-appen for iPhone og Android. Da vil appen vår skreddersy en sunn og næringsrik diettplan som gir deg et stabilt og varig vekttap.

Få en gratis personlig diettplan!