Et antiinflammatorisk kosthold bekjemper sykdom

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Anti-inflammatorisk diett Å leve med et sunt kosthold kan føre til mange forskjellige fordeler. Blant annet vil du få de rette ingrediensene, næringsstoffene, vitaminene, unngå dårlige produkter, samt oppnå vekttap eller muskeloppbygging.

Men kanskje du også vil oppnå et liv med færre sykdommer?

I det minste er det hele ideen om et betennelsesdempende kosthold. Med en slik diettplan vil du fokusere på ingrediensene som øker din mentale og mentale helse, og som også motvirker aldersrelaterte kroniske sykdommer.

I denne guiden til et betennelsesdempende kosthold vil du lære:

  • Hva "inflammatorisk" betyr i det hele tatt
  • Hvorfor kronisk betennelse oppstår
  • Hva et betennelsesdempende kosthold kan gjøre for deg
  • Hvilke antiinflammatoriske prinsipper du kan følge

Så hva betyr "betennelsesdempende" i det hele tatt?

Ikke la deg skremme av det ellers tørre ordet "betennelsesdempende". Det dekker noe ganske interessant.

"Inflammatory" betyr på litt mer hverdagsdansk egentlig bare "betennelse". En form for betennelse som oppstår når fremmede stoffer kommer inn i kroppen og som kroppen reagerer kraftig på .

For eksempel kan du føle det på et sår når rødhet, hevelse, varme og smerte oppstår. Og betennelse som sådan er ikke en dårlig ting. Kroppen oppfører seg slik fordi den kjemper for å holde oss fri for betennelse og infeksjoner.

Les også: Hvordan lage en betennelsesdempende diettplan

Så hvorfor anti-betennelse?

Så hvorfor spise etter en diett kalt anti-betennelse?

Ja, problemet er at noen ganger kan kronisk betennelse oppstå i kroppen. Og det skjer selv om det ikke er noen fremmedlegemer å kjempe i kroppen. Denne typen betennelse kan løpe vilt og føre til farlige sykdommer, for eksempel :

  • Hjerteinfarkt
  • Leddgikt
  • Kreft
  • Diabetes
  • Tarmsykdommer
  • Sjögrens syndrom
  • Alzheimers

Og det verste er at denne kroniske betennelsen kan være vanskelig å oppdage. Det foregår inne i kroppen, og det kan bygge seg opp i mange år uten synlige symptomer.

Så du kan lett være sunn og frisk, og likevel ende opp med å lide av kronisk betennelse.

Hvorfor oppstår kronisk betennelse?

Så hvorfor forekommer kronisk betennelse hos noen mennesker?

Det kan komme av mange årsaker. Hvis du er veldig overvektig eller vanligvis er under stress.

Men den mest dominerende årsaken til kronisk betennelse er diett. Gjennom flere studier har det blitt vist en sammenheng mellom hva du stapper i munnen og hvilke sykdommer du vil lide av.

Og disse er - morsomme nok - nøyaktig de tingene du forestiller deg er dårlige, som faktisk er dårlige:

  • Mettet fett og transfettsyrer : Ikke alt fett er skapt likt. Det er den gode typen fett, og så er det den dårlige typen du finner i ferdigmat og hurtigmat.
  • Hvitt sukker : Hvis du spiser en stor mengde hvitt sukker, vil det forstyrre insulinnivået. Det kan også føre til fedme og i verste fall diabetes.
  • Karbohydrater : Ikke alle karbohydrater er like. Karbohydrater fra for eksempel hvitt brød bidrar ikke med noe godt til kroppen - faktisk det stikk motsatte .
  • Rødt kjøtt: Ja, det er i strid med dansk mat, men dessverre er det funnet en sammenheng mellom rødt kjøtt og betennelse .

I tillegg bør også trening nevnes. Kosthold spiller en nøkkelrolle, men hvis du ikke beveger deg, vil ikke kroppen aktivere prosessene som trengs.

Det samme gjelder røyking og et overforbruk av alkohol.

Les også: Kjenn fettprosenten din og kjenn til helsen din

Så hvordan unngår du kronisk betennelse?

Ja, som du sikkert har funnet ut, er det første trinnet å unngå de ovennevnte dårlige vanene. Bearbeidet mat, hvitt sukker, dårlige karbohydrater og en stor, rød biff.

Det er imidlertid en enda bedre måte å gjøre det på. Og det er å leve på et betennelsesdempende kosthold som så mange andre har startet på i dag.

Et betennelsesdempende kosthold handler ikke om å gå ned i vekt eller bli stort, men heller om å unngå ulike sykdommer. Det er ingen regler for hvor store porsjoner du kan spise - det er bare å spise riktig mat.

Disse matvarene virker betennelsesdempende

Det finnes en rekke matvarer du kan spise for å redusere kronisk betennelse. Disse inkluderer:

  • Fet fisk, som laks, sild og makrell
  • Fettsyrer fra nøtter og avokado
  • Oljer, som olivenolje og rapsolje
  • Frukt og grønnsaker, spesielt inneholder vitamin K.
  • Grovt brød, med for eksempel rug og bygg,
  • Fullkorn, for eksempel rug, bygg eller havre
  • Tofu, edamame bønner og misosuppe
  • Bønner, spesielt de som er fullpakket med fiber
  • Skyr og A38
  • Ingefær, mynte og hvitløk, de inneholder sterke betennelsesdempende stoffer
  • Ost, men bare i små mengder
  • Og, som den beste, mørk sjokolade.

Når det er sagt, er disse matvarene ikke spesielt overraskende. En såkalt antiinflammatorisk diettpyramide gjenspeiler de allerede gode kostholdsrådene som fører til et sunnere liv.

Det er ingen retningslinjer for hvor mye du spiser eller på hvilke tider på dagen du spiser disse matvarene. Du kan mase deg i det så mye du vil - sunn fornuft bør sannsynligvis begrense deg.

Du kan imidlertid følge disse antiinflammatoriske prinsippene

Selv om det ikke er noen faste regler, som med så mange andre dietter (les om diettplaner ), er det noen prinsipper som er gode å følge:

  • Spis bare ca 20-30 gram mettet fett om dagen
  • Spis fisk minst 3 ganger i uken
  • Spis minst 25 gram fiber om dagen
  • Spis sunne snacks, som frukt, nøtter eller gulrotpinner, to ganger om dagen
  • Spis minst 6 stykker frukt / grønnsaker om dagen

Et bud på en antiinflammatorisk diettplan

Hvis du endelig måtte skissere hvordan et daglig antiinflammatorisk kosthold ser ut, så velg dette:

  • Finn ut hvor mange kalorier du trenger per dag (les alt om kalorier ) . Dette tallet vil vanligvis være mellom 1800 og 2500 kalorier om dagen.
  • Omtrent 30% av kaloriene skal komme fra proteiner
  • Cirka 45% av kaloriene skal komme fra karbohydrater
  • Og omtrent 25% av kaloriene skal komme fra fett

Et betennelsesdempende kosthold vil være veldig likt Middelhavsdiet. Dette betyr at det er sterkt fokus på ferske ingredienser, grønnsaker, fisk og gode oljer.

En frokost kan bestå av en omelett med 3 egg og noen sopp, som er stekt i kokosnøttolje. En lunsj kan være stekt laks, grønnsaker, jordbær, gresk yoghurt og nøtter. Og så til middag kunne du velge kylling med tomater, poteter og brokkoli.

Noen ganger kan du velge rød pepper og mørk sjokolade som snacks.

Fordeler med et betennelsesdempende kosthold

Med et betennelsesdempende kosthold unngår du ... ja, betennelse, morsomt nok. Dette betyr at du vil unngå et bredt spekter av kroniske sykdommer som stadig flere mennesker lider av i det moderne samfunnet.

Men andre fordeler med et betennelsesdempende kosthold har også blitt demonstrert. Forskning har vist at du faktisk kan bremse aldringsprosessen . Dette er fordi du stabiliserer blodsukkeret og øker stoffskiftet.

Og så, selvfølgelig, kan du ikke unngå å leve sunnere. Eller med andre ord: Hvis du er overvektig, vil du gå ned i vekt, og hvis du er undervektig, vil BMI-nummeret ditt nå standardene.

Les også: BMI - Den ultimate guiden til din ideelle vekt

Lær mer om det sunne livet på Arono.dk

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan leve et sunt liv, kan du lese videre på arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse. Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål.

Få en gratis personlig diettplan!