Slik hjelper supperegimet deg med å komme i gang

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Hvis du vil gå ned i vekt raskt - eller hvis du mangler en god måte å kickstarte et lengre vekttap på - bør du prøve suppekuren.

En suppekur er faktisk veldig enkel. I 7 dager erstatter du de daglige måltidene med suppe. Boms! Enklere blir det ikke!

I denne guiden vil du lære:

  • Hvorfor supperegimet hjelper med vekttap
  • Hvordan komme i gang med en suppe diett
  • Og hva en suppekur kan bestå av

Hvorfor skal et supperegime hjelpe?

Det er egentlig veldig enkelt: det er færre kalorier i suppe enn det er i fast mat .

Kroppen trenger konstant energi fordi kroppen hele tiden holdes i gang. Kalorier er måleenheten som brukes for kroppens behov. Men vi bruker også kalorier for å beskrive energien som er i kostholdet.

Når du spiser en stor, rød biff, spiser du en viss mengde kalorier. Antall "kcal", som er angitt på baksiden av all mat, forteller oss hvor mye energi denne maten vil bidra med.

Spis færre kalorier enn du forbrenner

Hvis du vil gå ned i vekt, må du spise færre kalorier enn du forbrenner.

Du kan starte med å spise omtrent 500 færre kalorier om dagen. Hvis du gjør det, vil du veldig gjerne oppleve et vekttap på opptil 0,5 kg per uke. Eller enda bedre: nesten 6 kg på 3 måneder.

Og det er her en suppekur kommer inn i bildet. Suppe vil automatisk ha færre kalorier enn fast mat. Dette betyr at en suppe diett er det perfekte verktøyet for å kutte ned på kalorier.

Les mer: Alt du bør vite om kalorier

Men kan et suppekosthold tilfredsstille nok?

Ja og nei.

Hele ideen med et suppe diett - og langt de fleste dietter - er at du bør konsumere færre kalorier. Så det er klart at kroppen vil oppleve sult.

Det smarte med en suppekur er at du kan lure hjernen til å føle seg mer mett enn du egentlig er. Dette er fordi kroppen har vanskeligheter med å skille mellom tørst og sult . Så hvis du for eksempel drikker to glass vann før du spiser, vil du mest sannsynlig også spise mindre.

Og hvis du sørger for at langt det meste av maten din består av vann, så treffer du to fluer med en sveip!

Så hvordan setter du sammen en suppekur?

Å lage suppe er veldig hyggelig og enkelt. Ingenting å steke en gigantisk entrecote. Du trenger ikke å servere en stor tapasrett. Og bland ikke heller dine egne smoothies.

Et suppekosthold er enkelt, og du kan velge hva du skal spise. Det smarteste er imidlertid å holde deg til supper, der grønnsaker er de dominerende ingrediensene.

I 7 dager bør du lage supper av følgende matvarer:

  • hvit kål
  • Spytteskål
  • Løk
  • Pepper
  • Selleri blader
  • Gulrøtter
  • Poteter
  • Tomater
  • Hermetiserte tomater
  • Bønner
  • Fettfrie buljongterninger

Du kan også av og til spise forskjellige frukter. Og så er du selvfølgelig velkommen til å drikke te og kaffe.

Les også: Hvordan lage en sunn måltidsplan som faktisk fungerer

Mat å unngå

I løpet av de syv dagene bør du unngå:

  • Bananer
  • Godteri og kake
  • Brus og juice
  • Korn og hvete
  • Og begrense alkoholforbruket

Et suppekosthold er som ethvert annet kosthold, og det betyr selvfølgelig at du ikke trenger å gå og spise snacks hele dagen.

Er suppekuren verdt det?

Det kan være vanskelig å være på supperegimet. I 7 dager trenger du virkelig å begrense kaloriinntaket ditt, og da kan det fort bli kjedelig bare å spise suppe.

Motsatt, for mange kan suppediet også være altfor enkelt. Å miste så mange kilo på så kort tid er fristende, men det kan få konsekvenser. Du må bare overvinne de syv dagene - men hva da?

Vanligvis hender det at kroppen raskt gjenvinner de tapte kiloene.

De aller fleste dietteksperter er enige om at et vekttap på 1 kilo per uke er det maksimale å strebe etter. Hvis kroppen føler at du sulter deg selv, går den i "forsvarsmodus". I stedet for å forbrenne fett, vil det forbrenne muskler for energi og lagre fett.

Lær mer om det sunne livet på arono.dk

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan leve et sunt liv, kan du lese videre på arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse. Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål.

Få en gratis personlig diettplan!