Supermat - ALT du bør vite i 2021 (Gjør en forskjell for kroppen din)

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

I denne artikkelen fokuserer vi på såkalt "superfood". Du kan derfor lese alt om hva supermat er og hvorfor det er lurt å inkludere flere av disse matvarene i kostholdet ditt. Vi veileder deg også til hvilke typer mat som er supermat, slik at du vet hvilke du skal gå for i fremtiden.

Til slutt, husk at det ikke er nødvendig å konsumere alle slags supermat på en dag. Dette er bare ingredienser som kan øke immunforsvaret og sikre et sunnere utgangspunkt.

Hva er supermat?

Begrepet "supermat" brukes om visse matvarer som inneholder et høyt innhold av vitaminer, mineraler, antioksidanter, fytokjemikalier, proteiner og mer. Alle disse typer næringsstoffer er noen som kroppen trenger for å fungere optimalt.

Det er utrolig mange forskjellige matvarer som inneholder en god mengde næringsstoffer og som i seg selv er sunne. Forskjellen mellom dem og de såkalte "superfoods" er at superfood inneholder akkurat det mer av de forskjellige næringsstoffene.

Man kan praktisk talt tenke på supermat som en booster - det vil si en ingrediens med ekstra gode egenskaper som kan ha en positiv effekt på kroppen hvis den konsumeres sammen med et variert kosthold.

Supermat er næringstette ingredienser

Vi nevner at de forskjellige typene supermat er gode, da de inneholder antioksidanter, vitaminer, mineraler og mer. Men hva betyr det egentlig? Ja, det betyr at de er rike på mye næring som kroppen ikke kan produsere selv. Vi må derfor ha det inn gjennom dietten slik at næringsstoffene tilføres kroppen vår.

Og hele fordelen med supermat er at de inneholder et høyt innhold av de forskjellige næringsstoffene som kroppen ikke kan fungere optimalt i lang tid uten. Det betyr ikke at du ikke kan få næringen andre steder - for du kan. Det er bare supermat er så næringsrikt at du får en god bøtte full når du spiser dem over noe annet.

Antioksidanter

Vanligvis snakker folk om vitamin E og C, betakaroten og selen når de refererer til antioksidanter.

Antioksidanter spiller en viktig rolle i kampen mot frie radikaler. Disse dannes kontinuerlig når kroppen bruker oksygen. Så du kan ikke unngå frie radikaler - og noen brukes av kroppen din. Frie radikaler kan bl.a. være befordrende for celleforandringer, og kan ha en skadelig effekt på kropp og helse. Av den grunn er det bra å tenke sunne kilder til antioksidanter i kostholdet.

Vitaminer og mineraler

Det er to typer mineraler og vitaminer: vannløselig og fettløselig. De vannløselige teller vitaminene B og C, mens de fettløselige er vitaminene A, D, E og K. Nedenfor kan du se en kort oversikt over hva de enkelte vitaminene har til gode effekter på kroppen:

  • A, D, K og C opprettholder skjelett, muskler, hud og slimhinner
  • Vitamin A bidrar til å opprettholde normal syn
  • K-vitamin hjelper til med å koagulere blodet, mens B12 danner blodceller
  • Vitamin B er viktig for kroppen din for å omdanne karbohydrater, fett og protein til energi
  • B12 og vitamin A, samt folat regulerer både gener og vekst
  • C og E opprettholder immunforsvaret og antioksidantforsvaret

Øk immunforsvaret og reduser risikoen for sykdommer med supermat

I følge matloven må man ikke snakke om at en type mat kan forebygge, lindre eller behandle visse sykdommer. Av den grunn vil vi avstå fra det i denne artikkelen. Vi kan imidlertid nevne at supermat kan ha en positiv innvirkning på kroppen din, noe som gjør den sunnere og dermed mer motstandsdyktig.

En sunn kropp tåler bedre ulike sykdommer, så ved å være oppmerksom på din generelle helse kan du unngå problemer med blodtrykk, hjerte, hukommelse, kolesterolnivå , ledd, bein, energinivå osv. Generelt vil et sunt kosthold hjelpe deg. bedre helse. Og som nevnt tidligere, kan supermat fungere som en booster for dette formålet.

Med supermat kan du spise sunn mat hver dag

De forskjellige typene supermat er en god kilde til ulike næringsstoffer som kroppen trenger i hverdagen. Supermat inneholder så store mengder vitaminer, mineraler, antioksidanter, kostfiber, protein, magnesium, kalsium osv. At du blir lettere ved å konsumere riktig mengde hvis du lager supermat til en vanlig del av kostholdet.

Inntak av riktig mengde og blanding av supermat gir deg dermed muligheten til å droppe vitaminpiller i fremtiden, ettersom du får nok gjennom kostholdet. Ikke bare er supermat super sunne, de fleste smaker også utrolig deilig i forskjellige retter.

Vi kan derfor rett og slett anbefale deg å tenke på de forskjellige typer bær, nøtter, grønnsaker, frukt osv. I ditt daglige kosthold, da vil du da være sikker på at du gir kroppen de beste forutsetningene for å fungere optimalt.

5 grupper supermat du trenger å kjenne med høyt innhold av antioksidanter, vitaminer og mineraler

Det er faktisk ganske mange matvarer som kalles supermat på grunn av deres høye næringsinnhold. Av den grunn kommer vi ikke til å nevne dem alle i denne artikkelen. Vi kan imidlertid si at du grovt kan dele de forskjellige typene supermat i 5 grupper.

Du kan lese mer om hvilke typer matvarer som tilhører de enkelte gruppene, blant andre:

  • Grønnsaker, planter og tang: Spesielt mange grønne grønnsaker, inkludert grønnkål, rosenkål, spinat, brokkoli - men også quinoa, bygg, bønner, kikerter, svart ris , rødbeter og mer.
  • Frukt og bær: Gå gjerne etter sitrusfrukter i form av f.eks. appelsiner og grapefrukt, men også frukt og bær som avacado, gojibær, blåbær, granateple, eple etc.
  • Nøtter og frø: Du kan enkelt bruke frø og nøtter som pålegg i annen mat, f.eks. ved å hugge dem eller bruke det som et pulver. Blant gode ingredienser er: hampfrø, chiafrø, pistasjnøtter, mandler og mer.
  • Kjøtt: Hovedsakelig fisk i form av laks, sardiner og tunfisk
  • Annet: Man må også ha en “annen” kategori ettersom det er så mange flotte superingredienser. Blant annet kan vi nevne hampolje, kokosmel, yoghurt, te (primært matcha grønn te), rødvin, fermentert mat og mer.

Alle ovennevnte typer supermat har hver sine gode egenskaper. Noen inneholder f.eks. essensielle eller sunne fettsyrer, omega 3-fettsyrer osv., mens andre er rike på eller en kilde til fiber, protein, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som jern, magnesium, kalsium, vitamin c, etc.

Hvis du leter etter en bestemt type kilde, vil vi anbefale at du søker etter denne spesifikt, da du da kan få en oversikt over hvilke supermatvarer som har et optimalt innhold av kilden. Da vil du vite i fremtiden hva du skal se etter.

Supermat og smoothies

Hvis du har en veldig travel dag, kan det være vanskelig å konsumere riktig mengde supermat. Heldigvis er utrolig mange av disse matvarene gode i smoothies, slik at du enkelt kan blande dem sammen i en smoothie og ta dem på farta.

Dette gjelder f.eks. forskjellige typer bær og frukt, inkludert gojibær, blåbær, acai-bær, kirsebær, rips og mer. Du kan også enkelt blande grønnsaker, frø eller planter i smoothien din, da det vil sikre alt fra essensielle fettsyrer til riktige aminosyrer, fiber etc.

Smoothies er en fin måte å konsumere et bredt utvalg av supermat uten å måtte inkludere dem i måltidene hele dagen. Og hvis du nå er på jakt etter noen gode oppskrifter på nettet, er vi sikre på at du enkelt kan komme med smakfulle smoothies med supermat i.

Husk å spise variert

Vi vil påpeke at du ikke bare holder deg frisk ved å spise forskjellige supermat hver eneste dag. Selvfølgelig hjelper det mye å inkludere dem i kostholdet, som vi har nevnt i de forrige avsnittene, men de forskjellige typene supermat er ikke en slags mirakelkur.

Derfor kan du ikke tro at hvis du spiser en rekke supermat hele dagen, så er alt som det skal være.

I stedet handler det om å spise så variert som mulig slik at du får næringsstoffer fra forskjellige kilder. Så du vil gjerne veksle litt mellom de gode kildene i stedet for å spise den samme maten om og om igjen.

Et variert kosthold vil sikre deg en sunnere kropp, og sannsynligvis også gi deg mer overskudd og energi i hverdagen.

FAQ

Hva er supermat?

Supermat er betegnelsen på mat som har et høyere innhold av forskjellige næringsstoffer, vitaminer, antioksidanter, mineraler, etc. enn andre typer mat.

Hvilke matvarer er supermat?

Det er faktisk ganske mange matvarer som teller som supermat. Dette gjelder bl.a. brokkoli, blåbær, gojibær, avokado, svart ris, tang, nøtter, rødbeter, kikerter og mer. Les mer i artikkelen.

Hvorfor er det bra å ta med supermat i kostholdet ditt?

Samlet sett er det sunt å få i seg næringsstoffene som "super" matvarene inneholder. Uansett om du spiser dem hele, i skiver, som pulver eller lignende, kan de bidra til å forbedre immunforsvaret ditt etc.

Kan jeg gå ned i vekt med supermat?

Du går ikke definitivt ned i vekt ved å spise supermat, men det hjelper hvis du allerede prøver å gå ned i vekt ved å skru ned kaloriinntaket, trene osv., Viser flere studier.