Hvordan sette sammen et PCO-kosthold og bekjempe PCOS

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

PCO diett Opplever du at du går opp mye i vekt? Selv om du faktisk spiser godt nok og trener som du burde? Da kan du lide av PCOS.

PCOS er en sykdom som kvinner liker - og som mange kvinner faktisk lider av . For noen kvinner kan symptomene på PCOS være fedme og fedme.

Heldigvis kan du imidlertid forhindre disse symptomene med riktig PCO-diett.

Hva er "PCO"?

"PCO" står for "Polycystic Ovaries".

PCO er endringer i eggstokkene der du har flere eggstokkblærer på eggstokkene enn vanlig. Nøyaktig diagnostiseres ved å ha minst 12 eggstokkblærer på 2-5 mm i et enkelt plan, og volumet på eggstokken er større enn 10 ml.

Man kan lide av PCO uten å vite det i ganske mange år. Endringene i eggstokkene kan oppdages helt tilfeldig ved en ultralydskanning eller ved en annen sykdom.

Imidlertid kan PCO også være et symptom på PCOS.

Og hva er "PCOS" da ?

Den ekstra "S" som er lagt til på slutten står for "Syndrome".

Når du får diagnosen PCOS, betyr det at du også har forhøyede kjønnshormoner og / eller mangelfull eggløsning. Symptomene på dette kan være savnet menstruasjon, veldig uren hud, økt hårvekst eller overvekt. Og det vil vanligvis være alle deler samtidig.

PCOS fører vanligvis til fedme

For mange kvinner er det spesielt overvekten som er irriterende i hverdagen. Dette er fordi kvinner som lider av PCOS vanligvis også vil lide av insulinresistens. Når dette skjer, vil ikke kroppen din kunne bruke insulinet ditt riktig, og dermed vil du ikke være i stand til å omdanne glukose til energi.

Kroppen vil også prøve å produsere mer insulin, men dette vil bare føre til produksjon av testosteron i stedet. Og dette mannlige kjønnshormonet får fettet i kroppen til å akkumuleres rundt livet.

Så hva kan du gjøre for å oppnå en tynnere kroppsform?

Les også: Den ultimate guiden til vekttap

Sett sammen et PCO-diett

Den gode nyheten er at symptomene på PCOS kan holdes nede med et PCO-diett.

Og så er det heldigvis ikke en spesiell og unik diettplan du må følge. PCO-dietten er faktisk veldig lik det normale dietten som den gjennomsnittlige dansken anbefales å følge.

Spesielt fiberrike matvarer kan imidlertid bidra til å bekjempe insulinresistens, ettersom de reduserer fordøyelsen og reduserer effekten av sukker på blodet. Du bør unngå enkle karbohydrater, og i stedet kaste deg over komplekse karbohydrater, for eksempel:

  • Grønnsaker - brokkoli, blomkål og rosenkål
  • Salatblader - ruccola og røde salatblader
  • Grønn og rød paprika
  • rugbrød
  • Havregryn
  • Bønner og linser
  • Mandler
  • Bær

Proteinkilder som kylling og fisk inneholder ikke fiber, men er veldig mettende og er derfor et sunt kosthold for kvinner med PCOS.

Les også: Hvordan lage en sunn måltidsplan som faktisk fungerer

Anti-inflammatorisk diett er også PCO diett

Mat som hjelper til med å redusere betennelse, kan også være bra:

  • Tomater
  • Kål
  • Spinat
  • Mandler og valnøtter
  • Oliven olje
  • Frukt som blåbær og jordbær
  • Fisk som er rik på Omega-3, som laks og sardiner

Les også: Et betennelsesdempende kosthold bekjemper sykdom

Disse matvarene er ikke en del av et PCO-diett

Du bør spesielt unngå de "dårlige" karbohydratene, da de kan forårsake betennelse og gjøre deg mer insulinresistent.

Du finner vanligvis disse i bearbeidet mat, og derfor bør du unngå PCO-dietter:

  • loff
  • Kaker
  • Sukkertøy
  • Poteter
  • Pasta og nudler
  • Durummel og hvetemel
  • Sukker
  • Margarine
  • Meieriprodukter
  • rødt kjøtt

I tillegg til disse er fett også noe du bør fokusere på. Du bør spesielt unngå transfettsyrer, da de øker risikoen for blant annet diabetes - som er en annen livsstilssykdom som ikke akkurat hjelper med insulinnivået.

Mindre måltider hjelper også

Det handler imidlertid ikke bare om hva du spiser. Det handler også veldig mye om hvor store porsjoner du spiser. Hvis du spesielt trenger å spise komplekse karbohydrater, som grove grønnsaker, kan det være lettere å bli mett ved å spise flere ganger om dagen.

På den måten blir ikke mengdene så store, men de gir stadig fordøyelsessystemet muligheter til å jobbe med de komplekse karbohydratene.

La Arono lage en personlig diettplan for deg

Hvis du drømmer om å redusere symptomene på PCOS, bør du leve på et PCO-diett. Og det krever at du har riktig kunnskap og riktige verktøy for hånden.

Arono kan hjelpe deg med det.

Du kan raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål - for eksempel å miste vekt med et PCO-diett.

Få en gratis personlig diettplan!