Det er smart å følge et løpende program når du løper

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Vil du begynne å løpe? Vil du være i god form? Vil du gå ned i vekt? Enten det er av en eller annen grunn, er det en god idé å begynne å løpe!

Og hvis du har lyst til å begynne å løpe, men ikke vet hvor du skal starte eller slutte, er det en nesten enda bedre idé å bruke et løpende program for å hjelpe deg underveis.

Med riktig løpeprogram kan du ikke minst oppnå vekttap, men også komme i god form og bli en dyktig og erfaren løper.

10 gode grunner til å begynne å løpe

Hvis du vil begynne å løpe, bør du endelig gjøre det!

Her kan du lese om 10 av de største grunnene til å begynne å løpe:

  • Du blir lykkeligere
  • Du blir ferskere og får mer overskudd og energi i hverdagen
  • Du kommer i bedre form
  • Ledd og muskler blir brukt og styrket
  • Du får en sunn og slank kropp
  • Du sover bedre
  • Du reduserer stress
  • Blodtrykket ditt blir stabilt
  • Du holder hodet klart (selv når du blir eldre)
  • Du lever lenger

Skal jeg følge et løpende program hvis jeg vil være i god form?

JA - hvis du har tenkt å begynne å løpe, eller hvis du skal og vurderer det, men ikke helt vet hvordan du skal starte, er det lurt å bruke et program som kjører. Enten du er nybegynner, eller om du er en erfaren løper som ønsker å forbedre deg på en eller annen måte, så er et løpende program det ideelle verktøyet.

Et løpende program gir deg en plan som hjelper deg med å nå dine mål. Det gir deg en grunn til å kjøre en tur, selv om du ikke alltid har lyst til det.

Alle har gode og dårlige dager - både før, under og etter løpeturen. Men hvis du vet at du til slutt vil få noe konkret ut av det, kan det være mye lettere å se årsaken til løping - selv på den dårlige dagen.

For å bli en god løper, må du komme i form. For å komme i form kan det være lurt å følge et løpende program som forteller deg hva du trenger å gjøre. På den måten er det eneste du virkelig må gjøre å adlyde, og så vil du til slutt nå målet ditt, nesten uansett hva du gjør!

6 gode grunner til å følge et pågående program

  • Det er motiverende å ha en plan
  • Du er nesten garantert et resultat
  • Det er enkelt og praktisk
  • Du kommer raskere i form (avhengig av hvilket program du velger)
  • Du presser grensene dine, i forhold til hva du tror du kan
  • Det er gøy å holde tritt med fremgangen

Det er viktig å leve sunt

Hvis du vil begynne å løpe og ønsker å følge et løpeprogram, gjør du deg selv en enorm tjeneste ved å spise sunt og variert. Du vil føle deg mye mer komfortabel når du løper etter løpeprogrammet ditt hvis du spiser mat som gagner deg.

I den grad vil det også føles om du spiser søppelmat og søtsaker, og deretter går på løp. Du vil føle løpet som en mye større belastning enn om du spiste riktig mat. Kombinasjonen av godt kosthold og trening er veien til et sunt kosthold .

Når du begynner å løpe, må du også huske på at du forbrenner mye kalorier og at du derfor kan føle deg ekstra sulten. Det er helt naturlig. I denne forbindelse bør du heller ikke la deg skremme av karbohydrater, da det bare er gunstig og naturlig å spise mer av dem i forbindelse med fremgangen din som løper.

Hvis du følger et løpende program, vil du i mange tilfeller starte mykt og deretter kjøre lenger og raskere. Når du gjør dette, vil sulten automatisk øke. Jo bedre løper du blir, jo mer må du også spise!

Mat som gagner skjemaet ditt og ditt løpende program

  • Frukt og grønnsaker
  • Fet fisk
  • Nøtter
  • Grovt brød, fullkornspasta og frukt

Hvilket løpeprogram skal jeg følge?

Hvilket løpeprogram du bør følge, avhenger helt av hva målet ditt er å løpe. Det kommer også an på om du er vant til å løpe, om du er nybegynner eller om du starter opp igjen etter en lang pause.

Det er viktig å velge et løpende program som passer for deg, og det er viktig at du er ærlig og realistisk om hvilket program du velger, slik at du opprettholder din egen interesse for å løpe. Begynn heller litt for forsiktig. Da kan du alltid løpe mer og mer og lenger og lenger, og det gir deg også suksess fra starten. Husk også alltid å varme opp og strekke etter at du har løpt!

Et løpende program for deg

Hvis du vil begynne å løpe fordi du vil komme i form (som er et bra sted å starte, uansett hva målet ditt er), er det lurt å velge et løpeprogram som trener deg i intervalløp.

Når du kjører intervallkjøringer, løper du først et visst antall sekunder og deretter går du et bestemt antall sekunder. For eksempel å løpe i 60 sekunder og gå i 90 sekunder. Du begynner med å gjøre dette i en viss tid - for eksempel 20 minutter - og hver gang du løper, gjør du det lenger og lenger.

Løp for vekttap

Hvis du vil begynne å løpe fordi du vil gå ned i vekt, må du ikke - som mange tror - løpe lange og lange avstander. I stedet løper du korte avstander, omtrent 20 minutter, noen ganger i uken. Du forbrenner kalorier når du slapper av mellom løpene, og på denne måten vil du øke vekttapet mens du unngår skader. Intervallløping er også en god idé her.

Muskelbygging

Hvis du vil bygge muskler ved siden av løpetreningen din, er det lurt å trene på sirkeltrening. Hvis du driver med styrketrening etter sirkeltrening, har det god effekt på styrke og muskeløkning. Kretsopplæring er når du løper lengre distanser uten å ta en pause.

Bli en bedre løper

Hvis du løper på forhånd, men ikke føler at du er den løperen du vil være, så er også intervalløping ditt valg. Intervall løping gir deg en bedre form og gjør deg til en bedre løper som kan løpe lange strekninger og holder ut!

Få mer ut av løpet ditt med Arono

Det er utrolig viktig å trene, få opp pulsen og vedlikeholde musklene.

Men effekten av dette er minimal hvis du ikke også har riktig kosthold for hånden. En diettplan er det beste verktøyet ditt - og Arono kan hjelpe deg med det. Du kan raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg.

Hvis du også vil ha hjelp til å gå ned i vekt og oppnå varig vekttap, kan du lese videre på Arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse.