Hvordan gå ned i vekt enkelt ved å skrive diettdagbok

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Vil du gå ned i vekt? Har du prøvd mange ganger, men uten å lykkes? Kan du ikke forstå hva du gjør galt? Løsningen er enklere enn du tror - du må bare lage en diettdagbok!

Hvis du lager en diettdagbok, vil du få muligheten til å se hva du spiser i løpet av en dag. Hvis du oppdager hva du spiser i løpet av en dag, kan du se hva du gjør galt. Og hvis du kan se hva du gjør galt, har du en reell sjanse til å faktisk løse problemet og til slutt miste kiloene du sliter med!

Hva er en diettdagbok?

En diettdagbok er enten en notisbok, et stykke papir, et dokument på datamaskinen din, mobilen din - eller hva du nå synes er enklest! La oss si at det er en notatbok.

I notatboken skriver du ned hver gang du har spist noe, dvs. at du logger hva du spiser. Både hovedmåltider, snacks og "forbudt" mat. Alt må skrives ned i diettdagboken hvis det skal hjelpe deg på den beste måten.

Hvor lenge skal jeg skrive en diettdagbok?

Du bestemmer selv hvor lenge du vil skrive i diettdagboken. Det kan være alt fra en uke til en måned. Det skal imidlertid være så lang at du kan se et tydelig mønster i vanene dine. Derfor kan det for eksempel være en måned.

Etter at måneden har gått, vil det skrives svart på hvitt hva du gjør galt i kampen mot de overskytende kiloene. På den måten når du en løsning som du deretter kan forholde deg til og jobbe med! Du vil oppdage at du spiser for mye snacks, at du spiser for store eller for små hovedmåltider, at du spiser for mye sukker, for lite grønnsaker - det kan være alle slags skjulte grunner til at du ikke går ned i vekt .

Skal jeg telle kalorier?

Hvis du vil gå ned i vekt, kan det være lurt å telle kalorier . Å telle kalorier kan imidlertid være bedre egnet til diettplanen, som du kan lese mer om i delen om diettplaner .

Hvis du velger å telle kaloriene mens du skriver diettboka, kan det være en god måte for deg å finne ut hvor mange kalorier som faktisk er i maten du spiser.

På den annen side er det alltid best å starte forsiktig med et realistisk vekttap . Du må aldri gjabe for mye, og derfor kan det være bedre å bare starte med å skrive ned hva du spiser, og så kan du telle kalorier senere hvis det er veien du velger å gå. Du må gjøre det som føles best for deg, og ikke gjespe så mye at du ender med å gi opp!

Hvordan lager jeg en diettdagbok?

Hvis du vil finne synderen i kostholdet ditt, kan du endelig begynne å lage en diettdagbok. Det er ikke veldig vanskelig eller tidkrevende, du må bare skrive det ned hver gang du legger noe i munnen. Her er en enkel guide om hvordan du lager diettdagboken:

  1. Finn en bærbar PC eller din mobil eller noe annet du har muligheten til alltid å ha på deg
  2. Begynn å skrive ned hver gang du spiser noe - ALT du spiser
  3. Skriv ned hva du spiser lenge (et sted mellom en uke og en måned)
  4. Les det gjennom og evaluer hva du gjør galt (får du nok grønnsaker? Nok frukt? Spiser du for mye sukker? Spiser du for mye fet mat?)
  5. Kjemp mot synderen og fortsett kampen mot kiloene - og se resultater!

Ærlighet er veien videre

Hvis du vil gå ned i vekt, er det veldig viktig at du er ærlig mot deg selv. Dette gjelder først og fremst når du i kostholdsdagboken din skriver ned maten du spiser. Du må være ærlig! Du får de beste resultatene hvis du sørger for å skrive ned ALT du spiser. Selv de minste tingene - så du er sikker på at du til slutt kan spore opp de dårlige vanene som hindrer deg i å gå ned i vekt.

For det andre er det også veldig viktig at du er ærlig med deg selv når prosessen med diettdagboken er over. Når du ser på det i svart-hvitt, vet du innerst inne hvilke vaner som er dårlige og hvilke som er gode. Hvis du ikke gjør det, kan du for eksempel oppsøke en diettist . Selv om du kanskje vil fortsette med godteriskålen om kvelden, kan det være avgjørende. Hva med å spise frukt om kvelden? Og bytte 3 av dine daglige kopper kaffe med melk ut med grønn te? Først er det vanskelig, men etter en stund kan du føle forskjellen i kroppen din, og det vil være verdt alt!

Kostholdsdagbok og helse

En diettdagbok trenger ikke bare å være en løsning for deg som vil ned i vekt. Det kan også være omvendt - hvis du for eksempel ikke føler at du kan gå opp i vekt.

Det kan også være hvis du bare føler at du vil være sunnere, eller hvis du føler deg dårlig i hverdagen. Kanskje du får for mye sukker? For lite grønt? Hvis du lager en diettdagbok, vil du raskt oppdage hva problemet er.

Diettplanen kan også være en løsning

Hvis du vil ha et raskt vekttap og ikke klarer å lage en diettdagbok, er det et annet alternativ - en diettplan. En diettplan er også en form for dagbok , men en dagbok som er laget på forhånd. Her skriver du ned hva du vil spise, for eksempel neste måned. På den måten kan du på forhånd bestemme hvor mye du skal spise og hvor mange kalorier det er i maten du skal spise (se avsnittet om kalorier).

En diettplan er en fin måte å sikre vekttap på, og det gjør vekttap lettere for deg i hverdagen, ettersom du vet hva du skal spise i morgen. Og dagen etter. Og så videre.

Hvis du ikke greier å lage din egen diettplan, eller du ikke vet så mye om hva som er riktig i forhold til vekttap, så kan du enkelt få en profesjonell for det. For eksempel Arono!

Arono hjelper deg!

Hvis du ønsker hjelp til å gå ned i vekt eller gå opp i vekt eller noe annet, kan du lese videre på Arono.dk. Her finner du mange artikler og guider som hjelper deg med kosthold, trening og god balanse.

Du kan også raskt og enkelt lage deg selv som bruker, og da vil appen vår skreddersy den perfekte diettplanen for deg, slik at du kan oppnå dine personlige mål - alt akkurat som du ønsker.