Sukkerbehov - 20 enkle triks som fungerer (Dropp sukker i dag!)

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Du har kommet til rett sted hvis du har problemer med å kontrollere sukkerbehovet ditt. I denne artikkelen gir vi deg 20 gode tips om hvordan du kan motstå.

Det kan være utrolig vanskelig å bli kvitt sukkerbehovet, selv om du gjør ditt beste for å gå forbi godteriskapet eller snackhyllene i supermarkedet. Hvis du trenger ytterligere hjelp, kan du finne inspirasjon i de senere avsnittene om alternative metoder for å fjerne suget etter sukker.

20 tips for å bli kvitt sukkerbehov

I avsnittene nedenfor gir vi deg 20 gode tips om hvordan du kan bli kvitt sukkerbehovet, slik at du ikke kaster deg over søtsaker, kake, sjokolade, chips osv. Når du prøver å holde deg borte fra det. Ikke alle råd kan fungere for deg, så prøv det.

Selvfølgelig trenger du ikke å implementere alle rådene, men ved ganske enkelt å følge noen få av dem, vil du garantert oppdage at suget etter sukker avtar over tid.

1) Tenk på hvorfor du spiser så mye sukker

Samlet sett er det åpenbart å begynne med å tenke på om det er visse grunner til at du ikke kan holde deg borte fra de søte tingene. Har det noe å gjøre med at du er opprørt eller stresset? Kanskje du har mange bekymringer i hverdagen? Eller kanskje du alltid har assosiert søtsaker og søtsaker med helgen, et TV-show, som belønning osv.

Hvis du finner ut hvorfor du snakker, vil du finne det lettere å ta hensyn til det.

Det kan også være at du i utgangspunktet er sukkeravhengig. Da er det ikke bare en trang du må overvinne, men en klar avhengighet. Og da kan det godt være at du trenger litt hjelp for å kunne nå målet ditt om å kutte ned på sukker.

2) Slipp alt sukker - ta en kald kalkun

Det er langt fra alle som kan klare å ta en kald kalkun - det vil si å slippe sukker helt. Men hvis du kan, er det helt klart en optimal løsning. De første dagene kan være veldig vanskelige, så det hjelper å motstå sukkerbehovet.

På den annen side vil flere oppleve at suget etter sukker og snacks reduseres når du ikke har konsumert det på noen dager. Dette er fordi blodsukkeret ditt har blitt mer stabilt og derfor har du lettere for å holde deg borte fra alt det usunne.

3) Ikke nekte deg selv individuelle snacks

Vi er godt klar over at dette poenget er i kontrast til det ovennevnte - men vi nevnte også at ikke alle kan ta en kald tyrker. Og da er det i stedet optimalt å skru ned inntaket enormt, men likevel la seg synde, f.eks. En eller to ganger i uka.

Selvfølgelig skal du ikke bli gal de dagene du gir deg selv litt lengre linje. I stedet kan du tenke på gode ting i livet.

4) Kos deg når du endelig spiser søte ting

Hvis du har vært flink til å avstå fra å spise sukker, kan du prøve å unngå å føle deg skyldig når du da velger å synde litt. Fordi det i flere tilfeller bare vil få deg til å kaste inn håndkleet og gi etter for sukkerbehovet ditt. Kos deg heller med at du endelig kan spise litt usunt med god samvittighet.

5) Fjern alle fristelser

Kan ikke annet enn å tenke på pakken sjokolade eller poser med godteri som gjemmer seg i skapet? Kast den ut, gi den bort, legg den i kjelleren eller bare gjør noe slik at du ikke kommer til det så lett. Dette er fordi det vil gi deg ekstra tid til å motstå når sukkerbehovet oppstår.

6) Velg kvalitetsprodukter fremfor de billige

Det lønner seg å gå etter kvalitetsprodukter i stedet for de billige alternativene når du endelig må snack. I så fall vil du generelt kunne holde litt tilbake fordi det har kostet mer så vel som det er ekstra godt. Du vil mest sannsynlig også nyte et stykke kvalitetssjokolade mer enn den billige melkesjokoladen til 8 kroner.

7) Spis både snacks og grønnsaker når du ikke klarer å holde igjen

Du kan med fordel helle opp litt snacks og grønnsaker når du ikke kan avvise suget etter sukker. På den måten vil du få en god metthetsfølelse slik at du ikke begynner å spise mer av det usunne.

8) Ha alltid sunne snacks tilgjengelig

Den beste måten å bli kvitt sukkerbehov på er å ha sunne alternativer klare når blodsukkeret faller og kroppen din trenger noe å spise - raskt. I så fall trenger du ikke først kutte grønnsakene, noe som gjør det lettere å ta et sunt valg.

Det er optimalt både å ha forskjellige skivede grønnsaker i kjøleskapet (legg dem eventuelt i et vannbad slik at de forblir deilige), og litt annen frukt tilgjengelig.

9) Ikke reager på sukkerbehovet ditt med en gang

Vent minst 10 minutter for å stå opp for å plukke opp det du har lyst til å spise. Det lar deg faktisk holde sukkerbehovet i sjakk. Og så kan det være at du ikke har lyst på sukker i det hele tatt når de 10 minuttene har gått.

10) Spis regelmessig

En av de beste måtene å få slutt på sukkerbehovet er å sørge for at du ikke er sulten. Dette gjøres best ved å spise næringsrik mat (mer om det i punktet nedenfor), samt ved å spise regelmessig. Det lønner seg å spise hver tredje til fjerde time, slik at du holder fordøyelsen i gang, og ikke sukker etter alt søtt, surt eller salt søtsaker.

11) Spis næringsrik mat som metter

Selvfølgelig bør du ikke spise noe, selv når du spiser regelmessig. I stedet må du sørge for at kroppen din får de riktige næringsstoffene. Tenk derfor på hvordan du setter sammen måltidene dine med protein, fett og karbohydrater.

Velg gjerne de grove variantene for, f.eks. rugbrød og grov pasta, tenk på hvilket fett du spiser og prioriter protein, da det gir en virkelig god metthetsfølelse.

12) Drikk en smoothie eller en kopp te

Ofte er det egentlig ikke fordi du er SÅ sulten at du har lyst til å spise søtt. Vanligvis er det fordi blodsukkeret er lavt eller at du er "koselig-sulten", og dermed bare vil stappe noe i munnen. Du kan bli kvitt dette sukkerbehovet, og jukse kroppen litt ved å drikke en smoothie eller en kopp te.

Gjør det så deilig som mulig, uten at det blir avgjort usunt, slik at du tilfredsstiller cravingen og blodsukkeret.

13) Gå for sukkerfrie drinker

Det er utrolig mange kalorier i forskjellige drikker. Selv juice er ikke alltid det beste å drikke. Av den grunn kan vi anbefale deg å prioritere sukkerfrie drinker hvis du virkelig ikke kan holde deg borte fra dem.

Vær imidlertid oppmerksom på at søtningsmidler ikke er det beste for kroppen heller, så ikke overdriv inntaket bare fordi noe er sukkerfritt.

14) Vær fornøyd på andre måter

Sex kan være en veldig god avledning som får deg til å tenke på noe annet enn sjokolade og tomme karbohydrater. Så hvis du og partneren din prøver å holde seg i huden, kan du prøve å skru opp besøket på soverommet litt.

15) Gå en tur eller gjør andre treningsformer

Stopp sukkerbehov ved å gå en tur når du har lyst til å spise sukker. Dette er fordi det ikke nødvendigvis er slik at du føler for det når du kommer hjem. Det samme gjelder andre treningsformer, slik at du bare kan komme deg løs.

16) Unn deg et bad

Bli kvitt sukkerbehov ved å skjemme bort deg selv med et fint badekar. Det vil gi deg mer energi og tid til å tenke på dagen, følelsene dine osv. Og så har du kanskje jukset hjernen slik at den ikke lenger krever sukker.

17) Hold deg opptatt når tidene oppstår

Som du kanskje allerede har utledet, er flere av tipsene at du bør gjøre noe annet når du har sug etter sukker. Å vite at du alltid har sug etter sukker etter et måltid eller midt på ettermiddagen, kan du unngå å spise sukker ved å holde deg opptatt slik at du ikke har muligheten til å spise usunt i det hele tatt.

18) Børst tennene tidligere på kvelden

Hvis suget ditt etter sukker kommer om kvelden, er dette rådet uunnværlig for deg. Få mennesker vil spise mer når de har pusset tennene. Så ved å pusse tennene litt tidligere, f.eks. på 20, kan du være i stand til å helt unngå sukkerbehov.

19) Spis et stykke tyggegummi

Juks hjernen til å tro at den blir noe deilig ved å spise tyggegummi i ny og ne. Det gir også en frisk smak i munnen, slik at du ikke har lyst til å spise mat, kake, sjokolade osv. Rett etterpå.

20) Fortell vennekretsen din at du prøver å kutte ned

Det kan være vanskelig å motstå hans trang til sukker og snacks. Men du kommer faktisk langt hvis du bare sier det høyt. Spesielt hvis du informerer dine nærmeste om målet ditt, om å spise mindre sukker. I så fall vil du sannsynligvis ikke bli fristet like mye heller, noe som gir et bedre utgangspunkt for deg.

Hva er sukkeravhengighet?

Det høres rart ut, men du kan faktisk være sukkeravhengig. I så fall bør du nesten gå på "sukkerbehovsavgift", da det er en form for spiseforstyrrelse. Sukkeret påvirker humøret, energien, fortjenesten i hverdagen og mer. Og du blir ikke hyggelig å være i nærheten når du føler at du mangler sukker.

Ovennevnte råd kan mest sannsynlig hjelpe deg med å få kontroll over sukkeravhengigheten, men det kan også være at du trenger hjelp til å bli kvitt det ukontrollerbare ønsket.

Er blodsukkeret ditt ustabilt?

Hvis du ikke passer på å spise tre hovedmåltider om dagen og noen få snacks, risikerer du at blodsukkeret svinger utrolig mye. Dette gjelder enten du har diabetes eller ikke. Imidlertid må diabetikere ta andre hensyn.

Et lavt blodsukker påvirker oss alle når kroppen reagerer på mangel på energi. De fleste opplever hodepine, kvalme eller begynner å håndhilse. Du trenger imidlertid ikke usunt sukker når blodsukkeret er lavt. I stedet er det bedre å konsumere frukt eller sunne karbohydrater.

Bli kvitt sukkerbehovet ditt

Flere studier har blitt gjort på hva du kan gjøre for å få bedre kontroll over sukkerbehovet ditt. Vi har allerede gitt deg 20 tips og triks som kan hjelpe deg underveis. Men hvis du trenger mer hjelp, kan det være lurt å vurdere en av metodene nedenfor.

Fungerer krom mot sukkerbehov?

Noen studier har vist at mangel på stoffet krom kan føre til problemer med å opprettholde optimal blodsukkerbalanse. Dette er fordi ikke alt sukker du svelger når cellene. Krom kan imidlertid bidra til å få sukkeret til å nå cellene.

Av den grunn kan det være lurt å vurdere å ta et kromtilskudd hvis du har det veldig vanskelig å kontrollere ønsket om kake, sjokolade, chips, godteri osv. Krom finnes også i kjøtt, fullkorn og brokkoli, så du kan også skru opp inntaket av disse matvarene.

Piercing mot sukkerbehov

Det er en sannsynlighet for at en piercing vil kunne lindre sukkerbehovet ditt. Vi må imidlertid skynde oss å påpeke at dette ikke gjelder for alle. Så det er litt av en rate. Men hvis du har det veldig vanskelig å holde deg borte fra fett og sukker når trangen oppstår, kan det være verdt å prøve.

Hypnose mot sukkerbehov

Hvis du ikke har lyst til å få en piercing for å kunne si nei til sukker, kan du prøve hypnose i stedet. Hypnose har vist seg å ha en positiv effekt på flere avhengigheter og problemer som man ikke engang mestrer.

Vær oppmerksom på at hypnose som sådan ikke resulterer i en "motvilje" mot usunn mat, som søtsaker, kake eller snacks. I stedet hjelper det kroppen til å kunne si bedre over usunne. Vi reagerer også alle forskjellig på hypnose, så det er både muligheten for at det fungerer optimalt for deg, eller at du ikke ser de store forbedringene.

FAQ

Hva kan jeg gjøre for å redusere søtsuget?

Blant annet må du Spis regelmessig og prøv å velge sunn mat som metter bedre. I tillegg er det optimalt å holde seg opptatt når trangen oppstår, slik at du ikke faller så lett inn.

Må jeg holde meg helt borte fra sukker?

Nei, ikke nødvendigvis. Men det kan være bra å si nei noen ganger. Hvis trangen oppstår, for eksempel. på ettermiddagen, prøv om et stykke rugbrød ikke skal være nok til å stoppe trangen.

Kan man være avhengig av sukker?

Ja det kan du. I så fall kan det hende du trenger profesjonell hjelp for å bli kvitt sukkerbehovet ditt. Eller kutt den helt av i hverdagen. Få veiledning i artikkelen.

Hvilke alternative metoder er det for å bli kvitt sukkerbehov?

Trenger du mer hjelp til å holde deg borte fra søtsaker og søtsaker? I så fall kan du prøve en piercing eller hypnose for å kontrollere trangen. Les mer i artikkelen.