Rensebehandling | Hvordan gjøre det riktig! - 2021

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

I denne artikkelen kan du lese alt om rensing av dietter og hvordan denne typen kur skiller seg fra tradisjonelle dietter. Du trenger ikke å bruke et rengjøringsregime for vekttap. Det primære formålet med avgiftning er å avgifte kroppen slik at den blir sunnere og mer motstandsdyktig.

Vi veileder deg til forskjellige rensebehandlinger, hva er fordelene med avgiftning, hvilke matvarer du skal holde deg unna mens du renser og mye mer.

Hva er et rensende regime / detox?

Et rensingsregime, også kalt detox, er en måte å rense kroppen for elementene som forurenser den. Kroppen er veldig flink til å rense seg selv, men det er ikke noe galt i å hjelpe den litt på vei innimellom.

Samlet sett sikrer et rensingsregime at kroppen får bedre forhold for å kvitte seg med forskjellige avfall og giftstoffer. Disse akkumuleres i kroppen hvis du tilfører flere skadelige stoffer hele tiden, men ikke lar kroppen bekjempe dem ordentlig.

Det er utrolig vanskelig å unngå forurensningene i hverdagen. Dette er fordi de både er i luften og i de fleste matvarer. F.eks. er det giftstoffer i mat med fargestoffer, spray, konserveringsmidler, etc.?

De fleste av oss merker kanskje ikke mye av disse giftstoffene som kommer inn i kroppen, som f.eks. Leveren og nyrene er flinke til å rense blodet for avfallsprodukter, mens forskjellige enzymer og næringsstoffer bekjemper avfallsprodukter andre steder i kroppen.

5 fordeler med et rengjøringsregime

Det er flere fordeler med å gjøre en detox diett regelmessig. De skyldes alle at kroppen er renset for avfallsprodukter, som ellers ville akkumulert til kroppen selv kunne nøytralisere dem. En rensebehandling hjelper deg blant annet med å:

  • Få mer energi og bekjemp tretthet: Du vil raskt oppdage at du får mer energi til overs etter å ha fullført et rensingsregime. Du kan lese mer om dette i et senere avsnitt
  • Bli bedre hud: Avfallsproduktene kan også ha en effekt på utseendet ditt, f.eks. i form av uren hud eller andre effekter på huden. Det er derfor åpenbart å gjøre en detox hvis du vil ha et friskt pust i huden
  • Redusere forstoppelse: Rensing kan også hjelpe til med forskjellige tarmproblemer. Dette skyldes at rensingen har en positiv effekt på tarmene, så de har lettere for å behandle maten etterpå.
  • Gjør det lettere ved å holde deg unna usunne snacks: En avgiftning er praktisk talt en sukkerrens. Som sådan trenger ikke kroppen sukker, men det kan være vanskelig å holde seg borte fra det når man er vant til å spise det. Når du har fullført et 3 eller 7 dagers kosthold, vil du ha lettere for å holde deg borte fra sukker og andre usunne snacks når du begynner å spise "normalt" igjen. Dermed er et rensingsregime også åpenbart for deg som har vanskelig for å holde deg borte fra søte ting
  • Kickstarter et vekttap : Et rengjøringsregime er ikke nødvendigvis en måte å gå ned i vekt, men hvis du vil ha et vekttap, kan metoden hjelpe deg med å komme godt i gang. Dette er nettopp fordi du har lettere for å holde deg borte fra usunn mat, har nøytralisert mer avfallsprodukter i kroppen og i så fall ikke bruker så mange kalorier de første dagene med vekttap.

Ovennevnte eksempler er bare noen av fordelene med en rensing. Generelt vil du føle deg bedre om deg selv, kroppen din vil være i balanse og du vil tjene mer.

Detoxbehandling kan gi mer energi og overskudd i hverdagen

Det høres kanskje rart ut at du får mer energi av å fullføre et rensingsregime, men det er bra nok. Det er ikke nødvendigvis slik at du vil oppleve det mens behandlingen er på - spesielt ikke hvis du tar en lynavgiftningsbehandling på bare noen få dager. De er litt vanskeligere å implementere, ettersom du reduserer matinntaket helt.

Men i løpet av behandlingen, hvis den er lang, eller etter at behandlingen er avsluttet, hvis den er kort, vil du oppdage at du får mer energi. Dette skyldes i stor grad at du har kvitt deg med en rekke giftstoffer som har tynget kroppen din.

Hvem trenger en rensende behandling?

Faktisk kan de fleste dra nytte av renseprogrammet - nettopp fordi det har en positiv effekt på hele kroppen. Dermed må du ikke holde igjen hvis du vil prøve et rengjøringsregime. Du kan alltid bare starte med en kort periode for å se om det i det hele tatt betyr noe for deg.

Hvis du opplever ett eller flere av problemene nedenfor, anbefales det spesielt at du prøver å rense kroppen din for avfall og giftstoffer.

  • Overdreven utmattelse eller lave energinivåer i hverdagen
  • Lider av oppblåsthet
  • Forstoppelse eller diaré
  • Hodepine (ikke migrene)
  • Avhengig av sukker og andre søte ting
  • Smerter i muskler og ledd - snakk alltid med lege, da det kan skyldes andre faktorer
  • Opplever å ha hvite belegg på tungen
  • Sur reflux (dvs. problemer med magesyre)

Har alle fordeler av et rensingsregime?

Rensekurer er ikke skadelige. I mange tilfeller består de imidlertid bare av naturlige og sunne ingredienser. Likevel er det ikke alle som har nytte av å gjennomgå et rensemiddel. F.eks. bør du holde deg borte fra rensende kurer hvis du:

  • Har en sykdom, f.eks. diabetes, hjerteproblemer, etc.
  • Tar medisiner - snakk alltid med legen din før du tar en avgiftning hvis du tar medisiner
  • Har nylig blitt operert eller er i ferd med å bli operert
  • Er gravid eller ammer
  • Er over 60 år siden det ikke er sikkert at kroppen din kan holde seg til den
  • Er undervektig. ettersom kroppen din sannsynligvis ikke drar nytte av det
  • Er under 18 år

I tillegg må du alltid lytte til kroppen din når du går på avrusning. Det er derfor viktig at du velger et rensemiddel som passer kroppen din, f.eks. når det gjelder varighet. Hvis du ikke gjør det, vil du ikke få en rensebehandling som fungerer.

Hvis du er i tvil om hva kroppen din takler, vil vi anbefale at du starter med bare noen få dager. Da kan du alltid øke antall dager når du har funnet ut hvordan du skal reagere.

Hvilken detoxkur skal jeg velge?

Det er et hav av avgiftningskurer, så du har god mulighet til å finne den varianten som best passer dine behov. Alle rensende dietter fungerer på samme prinsipp: at kroppen din bare skal ha mat som er god for det.

Kuren kan imidlertid lett ha andre formål enn bare å rense kroppen f.eks. å kickstarte et vekttap. Les om 5 gode rensekurer nedenfor:

  • Rensebehandling 3 dager: Samlet sett kan du velge en generell rensebehandling som varer i tre dager. Med denne typen kur, trenger du bare å være forsiktig med hva du spiser i tre dager. Les mer om hvilke matvarer du kan spise i en senere seksjon
  • Detoxbehandling 7 dager: En tre og syv dagers rensebehandling er utrolig lik. Vi vil imidlertid anbefale at du bruker mye mer mat hvis du planlegger å holde rengjøringsregimet i en hel uke (eller lenger). På denne måten sørger du for at kroppen din ikke går glipp av viktige næringsstoffer
  • Leverrengjøringsdiett: Denne dietten tar 8 uker. Så det er ikke en rask løsning. I løpet av de 8 ukene bør du bare spise rå frukt og grønnsaker, samt litt proteinmat. Rengjøringsregimet har en positiv effekt på leveren din
  • Juicekur: Juicekuren er ekstremt populær, noe som i stor grad skyldes at du kan tilpasse den til dine egne behov. F.eks. du velger hvor lenge kuren skal vare. I tillegg er det lett å skalere på innholdet av frukt og grønnsaker. Og så er det et hav av deilige og naturlige oppskrifter som bare inneholder vitaminene og mineralene kroppen trenger
  • Rensing av eplecidereddik: Denne typen rensing er ideell for deg som er sliten og trenger mer energi og overskudd, men ikke har lyst til å gå på et rensemiddel i 7 dager eller kutte mye mat i perioder. Hell heller en teskje. eplecidereddik i et glass vann, juice osv. I tillegg bør du drikke rikelig med vann og helst spise godt med frukt og grønnsaker

Hva du skal spise under en avgiftningskur

I de fleste tilfeller kan du spise alle grønnsakene du føler for når du utfører en rensing. I tilfelle en spesifikk kur, må du imidlertid følge anbefalingene. Det anbefales at du spiser økologiske grønnsaker slik at de inneholder så få giftstoffer som mulig.

I tillegg vil det for noen rensekosthold være akseptabelt å spise godt med frukt, disse må også være økologiske, og litt fullkornsprodukter.

Du bør spesielt huske å drikke rikelig med vann på dagtid når du er på en detoxkur. Det anbefales å drikke minst 2 liter vann. Dette gjelder uansett hvilken type du velger. Du kan velge å erstatte noen glass vann med kaffe eller grønn te. De bør imidlertid helst være uten melk eller sukker.

Det kan også være lurt å starte dagen med en kopp kokt vann med sitron.

Hva skal du holde deg unna når du avgifter?

Du bør holde deg borte fra følgende matvarer når du vil fullføre et rensingsregime:

  • Alkohol
  • Sukker
  • Transfettsyrer
  • Hurtigmat av alle slag
  • For mye koffein - litt er greit
  • For mange karbohydrater

Ingen av ovennevnte matvarer er ideelle når man er i ferd med å rense kroppen. Dette gjelder imidlertid spesielt alkohol, som begge inneholder mye kalorier og samtidig kan gjøre deg skikkelig full når du ikke har god mat i magen å motstå med.

I tillegg bør du avstå fra å røyke i perioden. Sigaretter forsyner også kroppen din med mye avfall og giftstoffer. Det kan være lurt å se rengjøringsregimet som en måte å slutte å røyke helt.

Spis gjerne supermat om dagen

Det anbefales spesielt å spise forskjellige typer supermat når du ønsker å utføre en rensing. Supermat er en type mat som inneholder ekstra vitaminer og mineraler. Denne typen mat bidrar dermed til å øke helsen din ved å sikre kroppen god ernæring.

Du kan med fordel konsumere følgende sunne supermatvarer når du vil rense kroppens organer.

Grønnsaker og planter

Et bredt utvalg av grønnsaker og planter regnes som supermat. Dette gjelder bl.a. brokkoli, brønnkarse, rødbeter, kål av forskjellige slag, spinat, bønner og mer. Du kan derfor ta disse med fordel, slik at kroppen kan styrkes og renses.

Frukt og bær

Du må være forsiktig med hvor mye frukt og bær du spiser, da de fleste inneholder mye fruktsukker. Likevel, ulike frukter og bær, som jordbær, blåbær, ananas, avokado, epler, forskjellige sitrusfrukter og mer. være åpenbar når man er på rensing.

Nøtter, frø og krydder

Mandler, pistasjnøtter, chiafrø, valnøtter osv. Teller også som supermat. I tillegg er forskjellige kryddertyper, inkludert chili, ingefær og hvitløk, også gode for å starte stoffskiftet. Du kan dermed med fordel helle disse ingrediensene i smoothies, juice osv. Når du vil gå ned i vekt i forbindelse med avgiften.

Detox kurplan

Har du problemer med å fullføre rensingen? I så fall vil vi anbefale deg å lage en måltidsplan / diettplan slik at du vet hva du skal spise til de forskjellige måltidene. Det kan også være åpenbart å følge en rensing, i det minste i begynnelsen. På denne måten blir du sakte vant til hvilke oppskrifter som er gode i forbindelse med en rensing - og muligens et vekttap.

Dette er hvordan kroppen din reagerer på et rensende regime

Som vi nevnte tidligere, er det viktig at du lytter til kroppen din når du utfører en rensing. Dette er fordi vi alle reagerer forskjellig. Noen har ingen problemer med å kurere eller rense i flere uker, mens andre føler seg bedre med bare noen få dager.

I de fleste tilfeller vil du oppleve en reaksjon fra kroppen, da den bare blir satt under "press" når kroppens organer, inkludert lever, tarm og nyrer osv. Må renses gjennom for giftstoffer.

Følgende bivirkninger kan oppstå under rensebehandling:

  • Humørsvingninger er spesielt en plage som mange opplever. Av denne grunn er det åpenbart å planlegge rengjøringsregimet i en periode når du ikke allerede er stresset, er under press eller har planer. Det kan også være en god ide å advare dine kjære
  • Sterkere kroppslukt kan oppstå i hverdagen og i forbindelse med trening. Sørg for å ta en dusj hver dag og bruk en god deodorant for å bli kvitt "problemet"
  • Dårlig ånde skyldes i stor grad at du ikke spiser så ofte. Du kan alltid prøve å spise litt mer tyggegummi i løpet av perioden - det skal imidlertid være uten sukker
  • Utslett eller uren hud er hudens reaksjon på avfallsproduktene som nå forlater kroppen. Etter avsluttet behandling vil du ofte få en finere og friskere hud, så hold deg endelig!
  • Forstoppelse eller diaré kan virke som en merkelig bivirkning når det nettopp er en av tingene som rensing skal gi liv. Men i begynnelsen av rensingen vil du ikke konsumere så mye mat, og det kan derfor ha innvirkning på tarmsystemet.
  • Hodepine er en naturlig bivirkning når man er på rensing. Du vil først og fremst oppleve hodepine hvis du ikke drikker nok vann

Genene oppstår først og fremst fordi kroppen utsettes for noe den ikke er helt vant til - og som en del av frigjøringen av giftstoffene. Så du bør ikke bli nervøs hvis du opplever plagene ovenfor. De vil sannsynligvis gå over av seg selv igjen når kroppen er renset.

Hvor lenge må du være på et rensemiddel for å se resultater?

Det avhenger av hvilke resultater du vil se, hvor lenge du skal være på et rensemiddel. Hvis du vil gå ned i vekt, er det klart at du trenger å holde dietten i lengre tid - eller i det minste være i kaloriunderskudd i tiden etter at rensekosten er fullført.

De fleste får et godt resultat ved å være på rensing i to til tre dager. Hvis du er vant til å rense kroppen din med jevne mellomrom, kan du enkelt holde den i fem til syv dager i stedet. Vi vil imidlertid ikke anbefale deg å være på detox i mer enn 10 dager hvis du ikke vet hva du gjør - og sørge for at du får i deg nok næringsstoffer underveis. Det kan være lurt å søke råd fra en profesjonell hvis du ønsker å være i en rensende behandling over lengre tid.

Ofte stilte spørsmål

En avgiftning kan hjelpe kroppens organer med å bekjempe ulike avfall og giftstoffer. Dette holder kroppen sunn og sørger for at den er fullt funksjonell. Få mer informasjon om rensing her.

Du trenger ikke å rense kroppen din hele tiden da den takler det meste. Det kan imidlertid være fint å tenke på rensing med jevne mellomrom hvis du vil forbedre helsen din. Les mer i artikkelen.

Nei, tvert imot, det er sunt å rense kroppen. Det krever imidlertid at du utfører rensingen riktig slik at kroppen får de riktige næringsstoffene. Unngå rensing hvis du lider av sykdom, er eldre el

Du bør spesielt konsumere grønnsaker, frukt og mye vann når du vil rense kroppen. Unngå sukker, fett, alkohol, usunn mat osv. Protein kan gå hvis du renser over lang tid.