Hvordan velge en perfekt personlig trener

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Vi kjenner alle følelsen. Vi sliter og svetter (og gråter noen ganger) i treningsstudioet dag ut og dag inn, men det er klart etter noen uker at det ikke skjer noen synlige endringer. Det er frustrerende. Spesielt fordi sommeren er rett rundt hjørnet.

Men bare ro deg ned. Alle kan komme i god form . Det krever bare at du har riktig kunnskap om kroppen, treningen og kostholdet. Men virker det for forvirrende?

Vel, så kanskje du bør skaffe deg en personlig trener!

En personlig trener kan hjelpe deg til et sunnere liv, og dette gjøres gjennom å organisere et treningsprogram, hjelpe til med å utføre øvelsene og en oppmuntrende hånd når vektstangen blir for tung.

I denne guiden vil du lære hvordan du finner den perfekte personlige trener, samt:

  • Hva en personlig trener er
  • Hvorfor du trenger en personlig trener
  • Hvordan få hjelp til å sette sammen et treningsprogram
  • Og hvordan du finner riktig personlig trener i København, for eksempel

Hva er en personlig trener da?

En personlig trener er - som navnet antagelig antyder - en profesjonell trener du kan ansette for å hjelpe deg med treningen. I stedet for å gå alene i treningsstudioet hver dag eller bare være en av 50 andre på et treningslag, får du en en-mot-en trening med en personlig trener.

I løpet av tiden du har ansatt treneren, vil det være hans / hennes primære oppgave å sørge for at du oppnår dine personlige mål. Enten det handler om å bygge muskler, kaste de ekstra kiloene eller bli bedre i en bestemt fysisk disiplin.

For å bli en sertifisert personlig trener må du ha fullført riktig utdannelse, og mange har bakgrunn som enten fysioterapeut, diettist eller bachelor / master i idrett.

Hvem trenger kanskje en personlig trener?

Ærlig talt kan alle dra nytte av en personlig trener. En ting er å gå på treningsstudioet og trene etter beste kunnskap. En helt annen ting er å ha en profesjonell trener som forteller deg hva du trenger og om du utfører øvelsene riktig.

Og ikke tro at bare desperate mennesker søker denne hjelpen. I løpet av de siste årene har det bare blitt mer og mer populært å skaffe seg en personlig trener. Alt fra kjendiser til toppledere og til deg og meg - alle kan dra nytte av en personlig trener.

Noe som også gir god mening, som omtrent alle andre dansker er enten ute av form eller bestemt overvektige.

Hvordan fungerer det så praktisk med en personlig trener?

Det er mange forskjellige måter å jobbe med en personlig trener på.

En måte er å ansette en personlig trener for å vise deg hvordan du bruker et treningsstudios utstyr og maskiner. Denne personen er vanligvis tilknyttet det spesielle treningsstudioet, og på den måten kan du få en god introduksjon til det hele. Etter denne eneste økten er du klar til å stå på egne ben.

Den mer klassiske måten er å ha 2-3 økter i uken med en personlig trener, som deretter følger deg fra start til slutt. Denne personen trenger ikke nødvendigvis å være tilknyttet noen større kjede, ettersom mange personlige trenere jobber uavhengig.

En økt varer vanligvis en time. Prisen er også ofte rundt 500 kr for en økt, men dette kan selvfølgelig endre seg avhengig av hvem du går til og hvilke mål du har.

En personlig trener setter sammen et treningsprogram

En av de klare fordelene med en personlig trener er at han eller hun kan sette sammen det perfekte treningsprogrammet for deg.

Et treningsprogram er - som en diettplan - en klar plan for hvordan du best kan nå dine mål. Du vil motta en detaljert guide til hvilke treningsøvelser du skal utføre, i hvilken grad og når i uken du skal kaste deg over dem.

Treneren vil samarbeide med deg for å finne ut hvordan treningsprogrammet ditt skal se ut, og så vil han eller hun sørge for at du faktisk kommer gjennom det.

Hvis du vil vite mer om hvordan du lager et treningsprogram, kan du lese guiden vår her.

Derfor bør du ha en personlig trener

En personlig trener gir deg:

  • Et organisert treningsprogram : Hovedoppgaven til en personlig trener er å finne ut hva du trenger og hvordan du best kan oppnå det. En personlig trener kan sette sammen det perfekte treningsprogrammet som passer akkurat for deg - og da må han eller hun sannsynligvis sørge for at du fullfører det.
  • Et objektivt og kritisk utseende : Ikke forvent at en personlig trener skal pakke noe inn i bomullsull. Personens jobb er å hjelpe deg, å presse deg, å fortelle deg sannheten. Så hvis du er i tvil om det er noe på kroppen din som bør forbedres, eller hvis du gjør noe galt, kan du forvente et ærlig svar fra din personlige trener.
  • En titt på form : Det kan ikke stresses nok hvor viktig det er å ha riktig form når du trener. Du tror kanskje at bevegelsene dine ser riktig ut når du ser på deg selv i speilet, men du bør alltid ha en partner - eller en profesjonell - ved din side, slik at du unngår skader og får mest mulig ut av øvelsene.
  • Et motiverende press : Like lite som en personlig trener pakker noe i bomullsull, like lite lar personen deg gå hvis du faktisk kunne prestere litt mer. Best når du tror armene ikke kan skyve vektstangen opp en om gangen, vil treneren overbevise deg om noe annet.

Andre gode grunner til å ha en personlig trener

Så det er mange gode grunner til å søke hjelp fra en personlig trener. Både det offisielle, men også det uoffisielle. Her er noen eksempler på fordelene som ikke annonseres, men som ofte er inkludert i pakken:

  • Du lærer: Hele ideen til en personlig trener er at personen vet mer enn noen annen. Hvis du får hjelp av en personlig trener, vil du ikke bare ha det perfekte treningsprogrammet skreddersydd, men du vil faktisk også lære hvordan kroppen fungerer og hvordan alle maskinene / øvelsene skal utføres.
  • Du blir mer sosial: Med en personlig trener får du ikke bare en trener, du får også en kompis. Selv om det er meningen at du bare skal ha et profesjonelt samarbeid, vil det være nesten uunngåelig å ikke danne noe slags vennskap. Det betyr også at du har en partner når du henter på treningsstudioet, og det er ofte mer behagelig enn å være alene.
  • Du blir flinkere til å holde avtaler: Tid er penger. Spesielt hvis du bruker penger på tid du faktisk ikke bruker. En ting er å hoppe over en tur til treningsstudioet fordi du ikke har lyst til det. Noe helt annet er å måtte redegjøre for din personlige trener, som du har betalt for å være til stede i senteret med deg.
  • Du kommer til å elske å trene: Dette er kanskje en av de mest overraskende fordelene med en personlig trener: Du vil faktisk synes det er morsomt å trene! Vill, ikke sant? Men du skjønner, det er personens jobb. For å gjøre treningen din interessant, underholdende, eksperimentell, utfordrende, effektiv og ... ja, til og med morsom.

Hvordan velge en personlig trener

Hvis du har mot til å prøve deg på en personlig trener, bør du også ha mot til å velge den rette. Du bør ikke bare ta det første og det beste som vises i Google-søket ditt. Bruk den nødvendige tiden på å finne ut hvem som passer best for deg og dine behov.

Gå gjennom disse trinnene en etter en, og du vil ende opp med en personlig trener som er perfekt for deg:

  • Definer spesifikke mål
  • Kjenn dine begrensninger og utfordringer
  • Bestem hvordan og hvor det skal finne sted
  • Forskning potensielle trenere
  • Gi tilbakemelding og revurderinger

Og så er det bare å skrape til du en dag har nådd målene dine - eller rett og slett har fått så mye ut av din personlige trener at du kan fortsette å trene på egenhånd.

1. Definer spesifikke mål

Det første du bør gjøre er å stille deg selv spørsmålet: Hva vil du endre - og hvorfor?

Det kan være mange grunner til å søke hjelp fra en personlig trener. De "klassiske" målene er vanligvis enten å bygge større muskler, å gå ned i vekt eller å bli bedre i en viss disiplin. Men du bør være enda mer spesifikk enn det.

For eksempel, fortell deg selv at du enten vil:

  • gjør musklene dine mer tonet
  • kan du løfte din egen kroppsvekt
  • bygge større styrke
  • få et klart vaskebrett
  • ser bra ut naken
  • tabe 10 kilo
  • kvitte seg med magefett
  • kunne sprint enda lenger
  • eller løp 5 kilometer på 25 minutter

Du kan også bruke SMART-metoden til å definere målene dine:

  • Det skal være S- spesifikt : I stedet for "sterkere", gå for "å kunne løfte min egen kroppsvekt ved å trekke opp".
  • Det skal være ålbart M: Det må være mulig for deg å holde et øye med om du har forbedret deg.
  • Det bør være re ballistisk A: Det er viktig at et mål ikke er for vanskelig å oppnå eller for lett å oppnå. Det må være både utfordrende, men også oppnåelig.
  • Det må være R elevant : Har du for mye magefett? Så gå for å miste x kilo. Er armene dine for tynne? Så gå for å kunne løfte x kilo.
  • Det skal være T idsbegrænset: Sett deg en frist og hold deg til den.

2. Kjenn dine begrensninger og utfordringer

Før du leter etter potensielle trenere, bør du også ha det praktiske på plass.

Du må blant annet ta hensyn til hvor mye tid du kan sette av til treningsprogrammet ditt. Den nødvendige lengden kan variere sterkt, og det er ikke en ideell tid å trene i. Flere studier tyder imidlertid på at du ikke nødvendigvis får så mye mer ut av treningen din når den første timen har gått . Imidlertid kan et treningsprogram også være mye kortere enn 1 time - bare se på den populære 7-minutters treningen.

Og så er det de fysiologiske utfordringene. Er du veldig overvektig? Da bør du sannsynligvis ikke be en personlig trener om å fokusere på "kjernen" (magemuskulaturen) helt i begynnelsen. Eller hvis du lider av en skade, bør du sannsynligvis være forberedt på at det vil kreve mer svette og viljestyrke enn de fleste.

Ikke la deg begrense deg - du må bare være realistisk.

3. Hjemmetrening eller i treningsstudioet?

Du må også selv bestemme om din personlige trener skal møte deg på treningsstudioet eller hjemme. Begge har sine fordeler og ulemper.

Den klare fordelen med treningsstudioet er at du og din personlige trener har alle slags verktøy å bruke. Dette gjør at treneren din kan sette sammen et mye mer variert treningsprogram for deg. Meeeen. Et treningsstudio kan også raskt bli fylt opp med en mengde mennesker, og det kan gjøre det ubeleilig hvis du ikke kommer til de riktige maskinene.

Hjemmetrening, derimot, lar deg ikke trene med så mange maskiner og verktøy. Til gjengjeld har du mer ro og ro til å jobbe med din personlige trener, og det kan være avgjørende for resultatene dine om du er i et miljø du er komfortabel med.

4. Forskning på potensielle trenere

Du har nå alle de praktiske tingene på plass, og nå må du finne ut hvem treneren din må være. Det må være en personlig trener som samsvarer med dine mål, begrensninger, prisklasse og tid.

Du har ikke tid til å intervjue alle trenere i hele Danmark, men du har sannsynligvis tid til å google danske trenere og se hvem som kan være potensielle kandidater. De fleste har nettsteder der de gjør det klart hvem de er og hva de kan gjøre.

Ring deretter de 3-5 stykkene som du tror kan være en god kamp. En samtale skal være nok til å bedømme om du kan se en kamp eller ikke. Hvis nødvendig, prøv å finne en trener som kan forholde seg til situasjonen du er i. Hvis du alltid har hatt problemer med å få større muskler, kan du søke hjelp av en personlig trener som har prøvd det samme og faktisk har overvunnet det.

Du kan også gå ned til dine lokale treningssentre og ta en rask prat med trenerne deres. De vil alltid være glade for å vise hva de kan!

Her finner du en personlig trener i København

Du vil sannsynligvis ikke bli overrasket over å finne ut at du lettest kan finne en personlig trener i København. Her har vi valgt noen forskjellige kandidater, som hver tilbyr sitt eget fokusområde:

  • Sebastian Lundbergs (http://www.sebastianlundberg.dk) kjerneområde er styrketrening, og som personlig trener i København kan du møte ham både i treningssenteret Repeat eller i hans eget private treningssenter.
  • Anja Maxmiling (http://anjamaxmiling.dk) har erfaring med kondisjonstrening og varig vekttap, og hun har også åpnet sitt eget treningsstudio.
  • Mette Lyngholm (http://mettelyngholm.com) forstår konkurransegymnastikk, så hvis du vil bli veiledet i teknikk og styrke, er hun et godt eksempel på en personlig trener i København.

5. Gi løpende tilbakemeldinger

Gratulerer! Du har nå funnet en personlig trener som passer perfekt til dine behov. Feit mann!

Så nå handler det bare om trening. For å følge instruksjonene. Og for å nå dine mål.

Men mens din personlige trener holder deg motivert og på rett vei, må du også kontinuerlig gi ham / henne tilbakemelding. Vurder om du får det du vil ha ut av treningen. Kan du føle at du og treneren din passer godt sammen? Er det noe som bør gjøres bedre?

Det er helt greit hvis du etter en tid ikke lenger synes samarbeidet er optimalt. I så fall gjør du deg selv og din personlige trener en tjeneste ved å finne en ny trener.

Det er din tid, pengene dine og kroppen din - så få mest mulig ut av det!