De 5 beste treningsøvelsene for et sunnere liv

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Du vet det. Du får større muskler ved å løfte vekter, og alle vil ha større muskler, ikke sant? Sannheten er bare at det kan være vanskelig å finne riktig motivasjon for å kaste deg over alle slags treningsøkter.

Heldigvis er det en sannhet som skal overbevise alle om å komme i gang: Styrketrening får deg ikke bare til å se bra ut - du forlenker faktisk livet ditt ved å løfte vekter .

Derfor vil du i denne guiden bli introdusert for de 5 beste treningsøvelsene du enkelt kan komme i gang med og som garanterer deg et sunnere liv. Samtidig vil du se bra ut til du er 90 år!

Hvorfor treningsøvelser er så sunne for deg

Vi snakker vanligvis om hvor sunt det er å løpe, gå, svømme, trene zumba, yoga og så videre. På den annen side har styrketrening et litt sølt rykte - som om disse treningsøvelsene bare er noe du utfører fordi du vil ha større muskler og pleie egoet ditt.

Men sannheten er at trening er helt avgjørende for om du vil leve et tilfredsstillende liv etter at du blir 50 år. Musklene dine vil begynne å krympe med alderen , og uten musklene dine vil du ikke kunne utføre selv de mest grunnleggende tingene i hverdagen.

Men ikke bekymre deg! Med de riktige treningsøktene trenger du ikke ha svette på pannen i mer enn 20 minutter per sett, og da vil du faktisk se synlige forbedringer på kroppen din i løpet av få uker.

Øvelse 1: Knebøy

Den første av de 5 beste treningsøktene er knebøy. "King Exercise", som mange kaller det.

Squat er en fantastisk treningsøvelse som trener utrolig mange muskler på en gang. Nesten hele regionen fra magen og ned blir utfordret, og spesielt lår, hofter, knær og kjerne vil oppleve store forbedringer.

Imidlertid er det ikke bare musklene dine som drar nytte av squat-treningen. Du vil også oppleve mer fleksibilitet og bedre balanseevne.

Her kan du lese mye mer om hvordan du utfører den perfekte knebøyen.

Selve øvelsen er enkel, men vær forsiktig: hvis du utfører denne øvelsen feil, kan du skade deg selv. Spesielt ryggen din. Sørg derfor alltid for å utføre treningsøvelsen rolig og kontrollert, og sørg for å holde ryggen rett gjennom.

Øvelse 2: Deadlift

Deadlifts - som squat-trening - bruker også de fleste av kroppens muskler. Spesielt ben- og ryggmuskulaturen, men også armene og magemusklene.

Markløft er litt mer avansert enn de andre treningsøvelsene, så les gjerne denne guiden og lær hvordan du utfører markløft på nybegynnernivå.

Som med squat-treningen, er det avgjørende at du ikke bøyer eller buer ryggen. Bare bena får bøye seg, og hvis du utfører øvelsen rolig og kontrollert, vil du unngå skader.

Øvelse 3: Arm Bends

Ahh ja, av alle verdens treningsøkter er det spesielt en man enten elsker eller hater: armbøyninger.

Men det er faktisk en god grunn til å elske armbøyninger. Selvfølgelig trener du armene dine spesielt, men du trener faktisk brystet, korsryggen, magen og bena også. Og fordi det ikke trenger å være løgn, kan du også forbedre lungefunksjonen hvis du husker å puste inn og ut med hver bevegelse.

Denne guiden viser ganske bra hvordan du gjør en god armbøyning.

Igjen er det viktig at kroppen din er helt rett, og da må du også sørge for at du ikke kommer til å skyve armene for langt vekk fra kroppen din.

Øvelse 4: Magesmerter

Mageknusing er ikke bare for å få den ettertraktede "six-pack" skyld. Å ha gode magemuskler er også helt essensielt hvis du vil leve et sunnere liv. Din 'kjerne' er den som sørger for at alt annet i kroppen din kan fungere. At du kan holde deg oppreist, holde balansen og utføre selv de mest grunnleggende bevegelsene.

Dermed bør du også trene magemusklene, og det kan du gjøre med denne enkle treningsøvelsen.

Her er en lenke til hvordan du får mest mulig ut av magen.

Øvelse Øvelse 5: Kroppsløfter

Den siste av de 5 beste treningsøktene er en av de vanskeligste.

Det krever at du har en bar eller lignende som du kan ta tak i og løfte hele kroppen opp med. Og så krever denne treningsøvelsen også at du allerede har en rimelig god form. Du må kunne løfte hele kroppsvekten, og for noen kan det bety mange flere kilo enn andre.

Det gode med denne treningsøvelsen er imidlertid at den treffer både rygg, skuldre, armer og til og med fingrene.

Denne guiden vil hjelpe deg med å oppnå din første kroppsløft.

Lag et program med disse treningsøktene

En ting er å vite om de 5 treningsøvelsene. Noe helt annet er da å vite hvordan man får det beste ut av dem. Disse treningsøvelsene er universelle og påvirker stort sett alle de store muskelgruppene, men hvis du ikke vet i hvilken grad du trenger å utføre dem, kan du for eksempel overarbeide og skade deg selv.

Heldigvis har du råd til det. Med vår komplette guide om hvordan du kan sette sammen ditt eget treningsprogram , kan du enkelt og trygt komme i gang med de 5 beste treningsøvelsene - og dermed starte et sunnere liv.