Blodtypediett: Fungerer det å spise i henhold til blodtypen din? (2021)

Skrevet av Anne Christensen
Kostholdsekspert 08. jun 2021

Det er et hav av dietter å velge mellom når du vil gå på diett eller gjøre en virkelig livsstilsendring. En av de mer kontroversielle av disse er hvor du spiser i henhold til din spesifikke blodtype.

I denne artikkelen kan du lese hva blodtypedietten handler om, samt hva som er fordeler og ulemper ved å følge en blodtypediett. Du kan også bli klokere om hva du skal spise og hvordan du trener, avhengig av blodtype. På den måten er du klar til å gå hvis du velger å følge en blodtypediett.

Hva betyr det å spise i henhold til blodtypen din?

Tanken om at man kan unngå ulike sykdommer og generelt oppnå bedre helse hvis man spiser i henhold til blodtypen har blitt gjentatte ganger slått opp i media og fagmiljøer de siste 20 årene.

En av de store fortalerne for denne typen diett er Dr. Peter J. D'Adamo. D'Adamo er en amerikansk naturmedisinsk lege som har skrevet flere bøker om emnet. Naturopather utfører ofte en terapeutisk behandling for sine pasienter med fokus på f.eks. kost.

Kort sagt handler blodtypekostholdet om å velge og fravelge ulike typer mat basert på ens blodtype. Dette for å redusere risikoen for å utvikle sykdommer, f.eks. kreft, diabetes, etc.

Dette betyr at du f.eks. da blodtype 0 skal holde seg til visse matvarer, mens type A godt kan spise disse eller omvendt. Man bør se på denne typen diett som en anbefaling for hva man bør spise for å unngå økt risiko for sykdom.

Spis i henhold til blodtypen din

I de følgende avsnittene kan du lese hva det anbefales å spise for de forskjellige blodtypene hvis du vil følge blodtypedietten.

Hvis du ikke kjenner blodtypen din, bør du ta en blodprøve for å sikre at du følger riktig diett. Testen kan utføres hjemme, slik at du ikke trenger å komme deg forbi legen din.

Blodtype 0

Vel 41 prosent av den danske befolkningen har blodtype 0 [1] . For denne blodtypen sies det at det er økt risiko for smittsomme sykdommer og magesår hvis man ikke følger anbefalt blodtypediett.

En diett av blodtype 0 bør helst bestå av godt med kjøtt og grønnsaker. Hvete og de fleste korn bør også unngås. Samtidig har ikke alle fordeler av meieriprodukter - selv om du ikke er bestemt intolerant. I tillegg bør man trene som ofte er krevende.

Blodtype A

Det hevdes at personer med blodtype A har fordel av å være vegetarianere. Dette er fordi kroppen deres reagerer best på vegetarisk kosthold. For de fleste kan du imidlertid spise en viss mengde kjøtt, f.eks. kylling eller fisk uten å redusere ønsket effekt.

Det er viktig at personer med blodtype A får en diett rik på vitaminer. Personer med blodtype A anbefales ikke å konsumere meieriprodukter.

I tillegg mener talsmenn for denne typen diett at personer med blodtype A har det beste med å trene relativt milde treningsformer. Så du bør holde deg til yoga, meditasjon, golf osv. Hvis du har blodtype A.

I Danmark har de fleste blodtype A. Tallene sniker seg rundt 44 prosent, så alt er litt høyere enn blodtype 0. Det sies at personer med blodtype A har større risiko for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes, osv., hvis de ikke lever av den beskrevne dietten.

Blodtype B

Hvis du er blant de 10 prosentene i Danmark som har blodtype B, kan du (som eneste blodtype) bli gal i meieriprodukter. Faktisk er det sannsynligvis "enklest" å være blodtype B når du vil følge blodtypedietten. Dette er fordi du som blodtype B bare må sørge for at du spiser et variert kosthold. Så du kan få kjøtt, meieriprodukter og grønnsaker - uten forbehold.

Personer med B-blodtype bør også trene moderat, som å sykle, svømme, gå osv. Du trenger ikke å gå så hardt til det som blodtype 0 eller holde deg til helt milde former for trening som blodtype A.

Hvis du har blodtype B, kan du risikere å utvikle langsomt voksende virussykdommer hvis du ikke tenker på hva du spiser.

Blodtype AB

Hvis du tilhører gruppen mennesker med blodtype AB, har du visse tendenser fra både blodtype A og B. Dette betyr at du faktisk har det beste av et veldig blandet kosthold. For eksempel må du liker å spise forskjellige kjøtt, meieriprodukter, frokostblandinger, grønnsaker, frukt og til en viss grad fisk.

Personer med blodtype AB har en tendens til å bli påvirket av stress og problemer med tarmene. Samlet sett har imidlertid personer med blodtype AB et av de mest tolerante immunsystemene.

Bare 5 prosent av den danske befolkningen har blodtype AB. Det anbefales at personer med blodtype AB utfører forskjellige avslapningsøvelser, yoga og moderat anstrengende trening, som fotturer, golf og mer.

Rhesus blodtype

Vi må heller snakke om at blodtypen ikke bare er delt inn i A, B, AB og 0. Alle mennesker er også enten rhesus-negative eller rhesus-positive. Dette vurderes på om du har et D-antigen på de røde blodcellene.

Du kan lese mer om hva det betyr i punktene nedenfor.

  • Rhesus-positiv: Du er rhesus-positiv (RhD pos) hvis du har D-antigenet på de røde blodcellene. Totalt er 84 prosent av den danske befolkningen resuspositiv
  • Rhesus negativ: Du er rhesus negativ (RhD neg) hvis du ikke har D-molekylet nevnt. Totalt er 16 prosent av den danske befolkningen resusnegativ

Det er viktig å nevne at rhesus-blodtypen ikke har noen innvirkning på hvilken type diett du bør innta hvis du vil spise i henhold til blodtypen.

Fordeler og ulemper med å spise i henhold til blodtype

Ikke sikker på om du bør følge en diett basert på blodtypen din? Les i så fall avsnittene nedenfor, der vi fokuserer på både fordeler og ulemper ved blodtypekosthold.

Fordeler med å spise i henhold til blodtype

I teorien er det flere fordeler med å organisere kostholdet ditt i henhold til din spesifikke blodtype. Ulike fagpersoner, som Dr. D'Adamo, påpeker at det kan ha en positiv innvirkning på risikoen for å utvikle forskjellige typer sykdommer. Disse inkluderer kreft, diabetes, problemer med leveren, tarmene og magen, stress, virusdannelse og mer.

Man kan altså argumentere for at du kan oppnå bedre helse hvis du følger en blodtypekosthold.

Er blodtype dietten helsefremmende?

Til en viss grad kan det hevdes at det å følge en diett som passer din blodtype kan ha en helsefremmende effekt. Dette skyldes imidlertid i stor grad at mennesker som bytter til en blodtypediett generelt begynner å spise bedre i hverdagen.

Av denne grunn er det flere forskere og fagpersoner som påpeker at dette er mer presist grunnlaget for helsemessige fordeler. Og dermed sier de at blodtyper ikke har mye å gjøre med prosessen, men at det er en nærmere sammenheng mellom forbedret helse og en generell endring i livsstil.

Ulemper ved å spise i henhold til blodtype

Siden blodtypekostholdet vanligvis består av sunn mat, uansett hvilket blodtypekosthold du trenger å følge, er det ingen slike ulemper ved å følge denne dietten.

Man kan imidlertid hevde at du begrenser deg i hvilken mat du har lov til å konsumere. Og det er ingen grunn til det hvis det ikke har en positiv innvirkning på helsen din. Tåler du f.eks. fine meieriprodukter, trenger du ikke nødvendigvis legge dem på hylla. Du kan enkelt drikke et glass melk uten å være nervøs for at det vil skade helsen din.

Derfor trenger du å vite om lektiner

Det er utrolig viktig at du vet om lektiner, enten du følger en diett basert på blodtype eller ikke. Men kanskje spesielt hvis du vil følge denne typen diett, da det sjelden spesifiserer hvordan maten skal tilberedes.

Lektiner er en form for protein som finnes i planter, grønnsaker og visse frukter, så vel som i forskjellige fullkornsprodukter og nøtter. Du finner bl.a. lektiner i sopp, bønner, linser, poteter, tomater og mer. Lektiner er forsvarsstoffer som er ment å beskytte maten mot bakterier og soppvekst.

De fleste lektiner skilles ut helt automatisk ettersom immunforsvaret vårt fjerner dem. Imidlertid vil noen lektiner reagere ved å ødelegge blodcellene våre, både hvite og røde, ved å få dem til å klumpe seg sammen. Effekten av lektiner kan enten forbedres eller reduseres, avhengig av hvordan du tilbereder maten. F.eks. koking av banan vil øke effekten av lektiner, mens matlaging av bønner vil gjøre dem ufarlige.

Kritikk av blodtypedietten

Blodtypekostholdet har fått enorm kritikk i vitenskapelige miljøer. Dette er fordi det ikke er vitenskapelig bevis for at denne typen diett har en positiv effekt på kroppen. Det er ikke utført noen større undersøkelser, som indikerer at dietten fungerer - annet enn at det generelt sørger for bedre helse, fordi du spiser sunnere enn før.

Dette betyr ikke at teorien ikke kan forankres i noe som kan ha betydning. Det er bare ingen bevis for at det øker eller reduserer risikoen for å utvikle ulike sykdommer.

Boken av Dr. Peter J. D'Adamo har fått særlig kritikk da den forteller hva du skal spise, men ikke hvordan du skal tilberede de forskjellige matvarene. Dette resulterer i at flere blir syke av å konsumere lektiner på daglig basis.

Noe av teorien, som blant andre Dr. D'Adamo står bak, er også i full motsetning med forskjellige fakta. F.eks. at blodtype 0 er den første blodtypen, og derfor bør mennesker med denne blodtypen spise like jeger-samlere som våre forfedre.

Inntil mer forskning er gjort på dietten for de enkelte blodtypene, er det ingen garanti for at denne blodtypedietten vil fungere eller på noen måte påvirke / støtte immunforsvaret og kroppen din. Dermed bør du bare velge denne dietten hvis du tror det kan hjelpe deg å spise sunnere mat.

Ofte stilte spørsmål

Noen mennesker tror at det er gunstig å spise i henhold til blodtyper, da du i så fall kan redusere risikoen for å utvikle ulike sykdommer. Les mer om hva du skal spise avhengig av blodtype her.

Det er ingen undersøkelser som viser at diett av blodtype er den “rette” måten å leve på. Flere fagpersoner indikerer at de positive trendene i stedet kan skyldes at man generelt spiser sunnere med dietten.

Det er fire forskjellige blodtyper: A, B, AB og 0. I tillegg er alle mennesker også enten rhesuspositive eller rhesusnegative. Lær mer om blodtyper i vår artikkel.

Det er ingen bevis for at blodtype betyr noe om du utvikler sykdommen eller ikke. Flere faktorer spiller inn i sykdomsutviklingen. Snakk med legen din hvis du trenger mer veiledning.